Tuesday, 19 February 2019

Nikmatnya Anugerah Allah..Adik bertamu dalam lena Ummi

Assalamualaikum..
Salam pagi Rabu..
Nikmatnya anugerah Allah..
Semalam adik bertamu di dalam lena ummi..
"Adik menerpa masuk ke dalam bilik ummi..mencium keseluruhan muka ummi..memeluk erat tubuh ummi..mukanya disembam ke dada..
Ummi..membalas pelukkan adik..
Ummi..usap kepala adik..
Ummi..cium ubun ubun adik..
Ummi peluk adik semau maunya seakan akan tidak mahu melepaskan adik..
Tapi..😥😥😥😥.
Tiba tiba..adik bangun dan melepaskan pelukkannya..dicium lagi muka ummi..lalu turun dari katil dan melambai lambaikan tangan sambil tersenyum..dan pergi..hilang terus dari padangan mata ummi..
Ehmmm..esakkan kecil terdengar dihujung lena ummi.."
Alfatihah untuk zuriat syurga kami..


Salam rindu..
Ummimdaza

Tuesday, 5 February 2019

Yang Tersirat..Kini Sudah Tersurat

6/02/2012:- seperti biasa kita ke pusara ABANG, selesai saja kiriman yassin dibaca ummi dan abah akan membersih persekitaran pusara ABANG dan ADIK akan bermain main di kawasan itu..
Tiba tiba adik berkata "tengok ni ummi apa yang ADIK lukis" sambil menunjukkan lukisannya..
Ummi tanya ADIK.."ADIK lukis apa tu??
ADIK lukis gambar ADIK tidur di sebelah kubur ABANG...mesti malam nanti ABANG terkejut tengok ADIK tidur sebelah dia..mesti ABANG suka sebab ADIK teman ABANG kat sini..
Abah pandang Ummi..ummi terkedu


01/05/2012:- 2 bulan selepas itu..ALLAH telah makbulkan kehendak ADIK untuk menemani ABANG..bukan sahaja menemani ABANG di kuburan..tetapi sekarang sudah sama sama bergembira di TAMAN SYURGA ALLAH.

Rupa rupanya ada sesuatu yang cuba ADIK sampaikan melalui lukisannya..tetapi naluri ummi dan dan abah tidak dapat mentafsirkannya..
Begitu besar kekuasa Allah..Tidak akan ada perkara yang berlaku tanpa kehendak-Nya.

06/02/2019:- Hingga ke saat ini ummi dan abah masih lagi setia mengunjungi pusara zuriat syurga kami.
Kita sering merancang suatu hari nanti kita akan hidup bahagia dengan insan insan tersayang..
Kita ini manusia, dan sesungguhnya kita hanya mampu merancang, tapi sebaik baik perancangan adalah daripada Allah juga"
Semoga kita bertemu di ALAM SANA..
ZURIAT SYURGA KU..cari kami dan tariklah tangan kami untuk bersama sama di SYURGA nanti..



Rindu hingga ke penghujung
Kasih dah sayang hingga ke Jannah
Ummimdaza

Monday, 24 December 2018

23hb Disember Dalam Kenangan

23hb Disember 2002..
Tangisan halus bergema keluar dari halkum kecilnya..
Tangisan yang membawa erti yang dia sudah selamat menyapa dunia..
Tangisan yang membawa kecerian buat kami sekeluarga..
Dan bermula dari saat itu..sekali tiba 23hb Disember kami akan raikan.bersama sama..
25hb Oktober 2011
Tangisan hiba kami pula mengiringi KEPULANGAN nya..
Tangisan yang membawa makna bahawa cintahati kami telah tiada..
Tangisan kami disertai dengan tangisan ahli keluarga yang lain lain..
DIA telah pulang menemui pencipta dan tidak mungkin kembali lagi..
Dia pulang mendahului kami..
Dia akan setia menanti kami di Alamsana
Dan bermula dari tarikh itu kami menjadi mengujung setia PUSARA BERNISAN BIRU
TAMAN SYURGA


Hari ini tanggal 23/12/2018 pusara bernisan biru kami kunjungi..
Hanya doa dan bacaan ayat suci sebagai pengganti hadiah hari lahir buat Abang..
Dihujung hujung cuping telinga ummi terdengar pilu bacaan Yassin dari Angah..
Angah sudahpun 17 tahun..ehmmm Abang hanya muda setahun dari Angah..ini bermakna Abang usianya sudah 16 tahun kira Abang masih bersama kami .
Walaupun tidak ada dipandangan mata tetapi tidak pernah luput disanubari dan diingatan.

ALFATIHAH BUAT CINTA HATI KAMI..
ZURIAT SYURGA KAMI..


Ummimdaza..
23/12/2018
5.45pm

Thursday, 25 October 2018

Hakikat Satu Kehilangan

25hb Okt 2018..
25hb Okt 2011

Subhanallah walhamdulillah...
kesedihan berbalut kebahagiaan..
inna lillahi wainna ilaihi rojiuun..
tak terasa 7 tahun sudah anakku tercinta telah meninggalkan kami..
tunggulah kami sayang ..
engkaulah Bintang disyurga yang kan menerangi kami disana..
tepat 8 thn 10 bulan 2 hari umurmu...
allah sayang padamu dan syurga tempat kembalimu...



Hakikatnya, bukan mudah untuk menerima sebuah kehilangan...walaupun kita sendiri tahu bahawa semua benda adalah pinjaman dariNya, termasuklah diri kita sendiri. Setiap yang datang pasti akan pergi dan setiap yang bermula pasti akan berakhir dan setiap yang hidup pasti akan menemui  mati.
Setiap ibubapa pasti ada dugaannya dan pada aku dugaan inilah yang  paling besar  apabila anak dijemput menghadap Ilahi  ketika mereka masih kecil, masih bayi dan masih belum baligh  lagi.
Sehingga kini, air mata ini tidak dapat ditahan dan kadangkala berguguran juga apabila mengingatkan kembali saat-saat terakhir bersama MUHAMMAD DZUHIL ABQARI BIN ZAINAL ARIFIN
ALFATHAH

Semoga Bertemu Di sana
Ummimdaza..
25hb Oktober 2018
9.00 pm


Wednesday, 3 October 2018

Oktober dalam kenangan

OKTOBER...
Perginya si jantung hati..MUHAMMAD DZUHIL ABQARI ZAINAL ARIPIN..
Pulangnya ayahanda tercinta HAJI SAMAT @ HARUN ABDULLAH.

Kadang kadang bila kita rindukan seseorang..
Bukan kita rindu untuk menatap wajahnya..
Tetapi..
Kita rindukan kenangan bersamanya..
Kerana..
Kita tahu saat saat itu..
Tidak mungkin akan kembali lagi..
Buat selama lamanya..
Hanya tinggal kenangan....
:( :( :(


Ummimdaza..
4hb Oktober 2017

Friday, 7 September 2018

Rindu Di Hujung Pusara

Rindu di Hujung Pusara

Di hujung nisan terukir nama kamu sayang...
Tanpa terasa hujan airmata membasahi pusara kamu seiring gerimis petang membasahi bumi
Kamu hidup disetiap langkah kami
Dipusara kamu seolah olah tersenyum kpd kami..
Seakan akan berkata.."kami menunggu kedatangan ummi dan abah di dunia yang baru.."
Dunia yang kekal abadi..





Salam petang Jumaat..
Salam kerinduan...

Ummimdaza
070918

Friday, 20 July 2018

Melupai Kamu...Di Luar Kemampuan Kami

Jumaat..
20/07/18

Merindukan Kamu
Kudengar suara mungil kamu
Ku ingat senyuman manja kamu
Dan ku bawa bayangan kamu ke dalam fikiranku
Lantas emosi ku terdiam
Bak, sebuah perahu yang telah karam
Rindu ini yang semakin dalam
Bak deras gelombang yang kian mencekam

Merindukan adalah hal tersulit bagiku
Kerana nama kamu telah terlukis dihatiku
Meskipun perasaan ini ingin mengadu
Tetapi jiwa dan raga ini selalu menunggu...

Satu hal yang perlu kamu tahu
Perihal melupakan kamu, sememang diluar kemampuan..


salam kerinduan buat zuriat ummi dan abah..
20/07/18..
pusara bernisan biru..