There was an error in this gadget

Monday, 7 December 2015

Setiap Detik Hanya Nama Di Hati Ini

Semalam...
Didalam tidur ..
Ummi memanggil manggil nama Abang..
Semalam..
Didalam jaga ..
Ummi ternampak kelibat Abang..

Rindunya..
untuk terus memanggil manggil nama itu..
untuk menatap wajah semakin kacak itu..
untuk mendengar suara sudah semakin garau..
untuk mencium pipi yang sudah meningkat remaja.

Tuhan..
Sampaikan salam rindu ini buat anakandaku..
Khabarkan kepadanya bahawa rindu ummi tidak pernah luak..
Bisikkan kepadanya bahawa kasih dan sayang ini tiada penghujungnya
Al Fatihah sentiasa ummi utuskan..
Buat bidadari ku...
MUHAMMAD DZUHIL ABQARI BIN ZAINAL ARIPIN..


Salam Rindu 
Ummimdaza..7hb Desember 2015
11.36 pm



Friday, 16 October 2015

REDHA ITU PERLU..RINDU ITU PASTI...

Pejam celik..pejam celik..
4 tahun telah berlalu..
tidak terasa masa yang berganjak terlalu cepat..
seolah olah baru semalam ummi ke sini bersama adik..
masih terbayang bayang lukisan adik di tepi pusara abang..
dan kini ...
bukan lagi lukisan adik di tepi pusara abang..
tapi pusara adik akan tetap setia berada di sisi pusara abang..sedang berbahagia bersama sama di " alam sana"...


Rasa rindu pasti datang setiap masa dan ketika
bila rindu datang bertandang..
semua kenangan berada di depan mata..
kata bual, gelaktawa, tangis pilu semua bemain dicorong telinga..
hati bagai disiat siat..
walaupun masa terus berlalu..
namun sesaatpun kenangan bersama anak anak tidak pernah dilupai...


Bersabarlah duhai hati...
Bersabarlsh duhai rasa..
Sudah ada yang menanti..
Menanti setia dipintu syurga..


Rindu tak pernah pudar..
ummindaza..
17hb Oktober 2015

Thursday, 1 October 2015

MIMPI INI CUMA MINAN TIDUR..

Setiap malam ummi sering berdoa agar dikurniakan mimpi bertemu dengan kedua dua anakanda yang dirindui..dan acapkali jua Allah menganugerah mimpi yang indah indah bersama mereka...

Malam semalam kalian datang bertamu lagi di dalam lena ummi..datang bersama sama rakan sebaya dan juga sepasang suami isteri..
Alangkah bahagia ummi dan abah dapat bertemu sibidadari bidadari syurga..
kami melangkah laju untuk mendapatkan kanu..senyuman manis adik dan abang hadiah buat ummi dan abah..

Abah mendepakan tangan untuk memeluk kalia berdua..dan pelukkan abah dibalas dengan penuh kasih dan sayang...pada riak air muka abah menunjukan abah begiti puas dapat memeluk anak anak kesayangannya..

Tetapi bila tiba giliran ummi untuk memeluk kamu berdua dua..tiba tiba abang menghulurkan sebungkus kain yang berwarna putih bersih kepada ummi..sambil tersenyum abang menyua nya beberapa kali kepada ummi dengan harapan ummi menerima penberian itu...ummi terpinga pinga antara mengambilnya atau tidak...
Abang menghulur lagi kain berwarna putih itu..tetapi ummi menolak pemberian abang..
Airmuka abang betubah begitu juga dengan adik ..abang memandang ummi dengan wajah yang amat sayu...tangan adik dipimpin pergi dan menaiki sebuah bas bewarna yang sudah dioenuhi dengan sebaya kamu bersama sepasang suami isteri tadi.
Bas itu berlalu pergi..dan ummi nampak abang masih lagi memandang ummi dengan wajah yang sayu......

Terjaga dari tidur jam menunjukkan pukul 3.15 pagi..masih lagi memikir apakah maksud mimpi tersebut...tidak mungkin anak anak ummi bersedih dan berduka di "alam sana"
Kamu sedang amat amat bahagia dan bergembira..

Ini semua mainan tidur...


ummimdaza..
1hb Okt 2015..
11.53 pm...

Monday, 28 September 2015

Bicara Rindu Tidak Ada Penyudahnya...





Bila rindu datang lagi...

Malam ini, rindu itu menyapa buat kesekian kali
semakin ku usir pergi dari diri ini
semakin dekat di dalam hati
malah hatiku dengan rindu itu terlalu sebati
sungguh, tiada daya untuk aku menghalau ia pergi
ketika rindu itu hadir aku hanya mampu
berdoa pada Illahi agar hatiku mampu diubati
kerana penyakit rindu yang boleh melalaikan diri
semoga rinduku pada mereka tidak melebihi rinduku pada-NYA
terkadang, bila rindu berlabuh
sengaja aku menyibukkan diriku
kononnya ingin membuang perasaan itu jauh-jauh
kerana rindu, hati memberontak ingin bertemu
namun apakan dayaku..
Allah menjarakkan kita tentu dengan hikmah
maka bertahanlah hati melawan rindu itu..
Rindu datang silih berganti
sekejap mereka hadir, tak lama kemudian mereka pergi
semua itu ujian Illahi
tanda menguji keimanan diri..
tidak ku salahkan rindu yang datang tanpa dipelawa
kerana tiada siapa yang mampu menduga..
ku anggap ia sebagai pengorbanan sementara
Ya Allah, andai rinduku ini melalaikan,
bantulah aku untuk melupainya
andai KAU membenarkan aku merinduinya
janganlah kau biarkan rindu ini berlebihan
sehingga melupakan aku pada cinta hakiki
dan rindu abadi hanya pada-MU ya Allah........


Ku sentiasa memohon pada Yang Maha Mencipta semoga rinduku ini tidak memesongkan arah haluanku dari mengingatiNYA. Tidak membuatku tergelincir dari landasan agama yang dibawa KekasihNYA . Tidak membuatku hanyut dari lautan rahmat kasihNYA. Semoga rasa rindu ini menambahkan kekuatanku untuk terus mengerah seluruh daya upayaku untuk mendapatkan maghfirahMU. Semoga rasa rindu ini menjadi  penyebab untuk menambah rasa kerinduan tak terucap padaMu YaRabb..
Rinduku pada mereka datang lagi..... Moga manis & peritnya rindu ini mendapat berkat dariNYA. Amin ya Rabbal alamin.



Monday, 7 September 2015

Terimakasih...Tuhan..

Tuhan terimakasih atas kesempatan nafas ini telah engkau berikan kepadaku untuk waktu yang lebih lama,
Terimakasih atas apa yang membuatku menangis karena itu adalah sebuah alasan kenapa aku harus tetap bernafas didunia ini,
Terimakasih atas ujian yang engkau berikan untuk kenaikan tingkatku menjadi yang lebih baik lagi,
Terimakasih atas kasih sayangmu yang selalu ada untukku..

Tuhan terimakasih telah menguatkan hatiku,
memantapkan pijakanku dan melapangkan hatiku,
selalu curahkan kasihMu padaku Tuhan...
dan tuntun aku untuk melanjutkan hidup yang penuh ranjau ini...
ranjau-ranjau yang terlihat menarik dan sedap di mata dan berbuah dusta...
Tuhan .. aku percaya dan sangat yakin, bahwa ini yang terbaik untukku,
 terbaik untuk hidupku di dunia ini maupun di alam kekal..

Amin Ya Rabbal almin..



Ummimdaza..
7.54 am
8hb Sept 2015..



Monday, 24 August 2015

24 tahun sudah hidup brsama..

24hb Ogos 1991 ~ 24hb Ogos 2015

Suamiku.. Zainal Az

Selamat ulang tahun perkahwinan kita yang 24 tahun. Buatku, segala yang lebih padamu adalah anugerah dan segala yang kurang padamu adalah ruang utk diperbaiki. 24 tahun hidup bersama adalah kebahagiaan dan satu rahmat dari Yang Maha Esa.. Maka terima kasih dan maaf,
untuk hal-hal yang terlihat dan tak terlihat,
untuk hal-hal yang terasa dan tak terasa, untuk hal-hal yag terucapkan dan tak terucapkan.
Semoga diulangtahun perkahwinan kita ini menjadikan kita lebih dewasa, bertanggungjawab dan berfikir lebih matang dan terbuka. Masaalah yang hadir menjadi kita lebih tabah dan lebih dekat dengan Nya. Alhamdulillah dpt kita harungi dan diselesaikan dgn baik..
Semoga ijab yang dilafazkan membawa kita sama ke Jannah..



ummimdaza..
24hb Ogos 2015
11.54pm

Tuesday, 18 August 2015

Syukur...syukur..

Salam Ukhuwah Fillah ...
Selamat Pagi Sahabat ...

Bangun pagi tadi bukak mata ..
Senyum dan terus tersenyum..
Alhamdulillah syukur padaMu Ya Allah masih lagi bernafas untuk hari ini.
Syukur.. Syukur ...Syukur,
Allah SWT masih lagi memberikan ruang dan juga peluang untuk diri ini memperbaiki segala kelemahan yang ada dalam diri untuk hari yang lebih sempurna. InsyaAllah ..

Alhamdulillah ..
Nafas hari ini adalah anugerah untuk hidup yang penuh dengan barakah...

Selalulah memberikan YANG TERBAIK jika kita inginkan YANG TERBAIK walaupun kita bukanlah YANG TERBAIK

Semoga segala urusan yang bakal dilaksanakan hari ini akan dipermudahkan oleh Allah SWT.
Semoga kita semua sentiasa dalam lindungan oleh Allah SWT ..
Aaamin aamin aamin ...

Ummimdaza..
19hb Ogos 2015

Monday, 3 August 2015

PERITNYA MENANGGUNG RINDU..

Sangat perit menanggung rindu buat kalian.. Abang dan adik.
Rindu ini akan ummi tanggung sampai mati. Tapi rasa rindu inilah yang akan terus mengingatkan ummi bahawa Abang dan adik sedang menanti di syurga.

Tunggu ummi dan abah di syurga Allah ya sayang,
Bantu kami di akhirat nanti sayang,
Kami akan sabar menanti saat itu,
Saat bertemu semula dengan kalian,

Berbahagialah wahai anak anakku bersama Allah,
Sesungguhnya Dialah sebaik-baik pelindung dan penjaga buat kalian berdua

Al-Fatihah untuk kalian sayang,
Kekallah Abang dan adik hidup di hati kami,
Hingga bertemu di pintu syurga wahai anak anakku,

Amin Ya Rabbal Alamin..


Rindu yang tiada kesudahan
Ummimdaza..
4hb Ogos 2015..
12.05 am

Sunday, 28 June 2015

28hb Jun ....tarikh yang terlalu istimewa

28hb Jun 2007
Saat yang mungkin tidak dilupakan..
Kelahiran anak syurga kami..
Dipinjamkan dan diamanahkan hanya seketika
4 tahun 10 bulan dan 2 hari..
Rahmat dari Mu Ya Allah..
Walau seketika cuma..
Tapi nikmat nya..tiada nilainya..
Alfatihah..buat mu sayang semoga.
Berbahagialah di Alam sana..

Syurga adalah tempat buat mu sayang..
SELAMAT ULANGTAHUN BIDADARI SYURGA KU....
Mawar merah berkembang lagi di pagi ulang tahun adik..
MUHAMMAD DZUHIL ASHROQI..
(28hb Jun 2007~1hb Mei 2012)
Hadiah buat ummi dan juga abah..

Sayang selalu
ummimdaza
28hb Jun 2015
10.00am



Saturday, 13 June 2015

Selamat Ulang Tahun Ke 21..

12hb Jun 1994 ~ 12 Jun 2015..

Wahai anak ku.. Muhd Dzuhil

Adakah kau tahu isi hati kami
Adakah kau rasa betapa amat mensyukuri..
dengan kehadiran mu
Adakah kau tahu ..tiap detik berlalu..
Terisi detik yang lalu jua detik mendatang..
Ada kalungan doa kami.
Mengalungi melingkari tubuh mu..
Bahawa ingin kan kau damai sejahtera selalu..
Di dalam pelukan masa yang penuh warna keriangan..
Bahawa ingin kan kau tabah dan perkasa..
Membawa belati putih menempuhi cabaran hidup..
Yang akhirnya kau sedar sudah dipuncak jaya..
SELAMAT HARI LAHIR ANAK KU..
MUHAMMAD DZUHIL ASRAF.

Sayang Selalu
Ummimdaza
12hb Jun 2015


Sunday, 31 May 2015

Mei bulan yang amat bermakna dalam diari hidu kami

1hb Mei 1966..
Terima kasih buat kedua ibubapa mertuaku kerana pada tarikh ini lahirlah seorang insan yang kini telah hampir 24 tahun menjadi suami ku..
Syukur Alhamdulillah di atas pertemuan jodoh ini. Semoga jodoh kami berkekalan hingga Jannah...
Kini usia En suami telah mencecah 49 tahun.


7hb Mei 1968..
Tiada kata kata yang mampu diucapkan lagi..kepada kedua dua orang tua ku kerana bermula dari tarikh ini aku mulai mengenal dunia..pengorbanan mereka tidak dapat dibalas dengan wang ringgit hatta dengan timbunan emas.Kasih dan sayang mereka tidak pernah luak walaupun aku sudah bergelar isteri orang.Tunjuk ajar dan nasihat sentiasa mengiring disepanjang perjalanan hidup ku.Usia ku sekarang sudahpun 47 tahun.Satu usia yang bukan muda lagi.


30hb Mei 2000
Berita baik yang tunggu sepanjang perkhawinan kami. Setelah 9 tahun akhirnya aku disahkan mengandung. Allah hurabbi tidak terucap dengan kata kata hanya airmata mencerita segala gala nya. Seiisi kekuarga amat gembira dengan perkhabaran ini. Teman teman tidak henti henti memberi ucapan tahniah. Benih kasih antara aku dan suami ini aku jaga sebaik mungkin di dalam rahim ku..setiap hari en suami akan memberi salam buat anugerah dari Nya...Tidak sabar rasanya menunggu kelahiran cahayamata yang pertama ini..dan 15hb Januari 2001 aku selamat puteri sulong kami.


4hb Mei 2002..
Aku disahkan mengandung lagi....Allah maha mengasih dan penyayang..doa kami dimakbulkan lagi.. terbalas rasanya kesabaran menunggu selama ini. Dan pada 23hb Disember 2002...putera lelaki yang diimpikan oleh en suami Allah kurniakan..Ya Allah rasanya sudah lengkap alam rumahtangga kami..


Tapi rezeki kami datang lagi 2006 aku mengandung lagi dan 28hb Jun 2007 kelahiran kami sambutan dengan cukup gembira dan kehidupan kami cukup bermakna disamping seorang puteri dan 2 orang putra..

10 tahun kami hidup dalam satu keluarga yang cukup bahagia walaupun sederhana.Anak anak penyeri hidup kami..sakit mereka bermakna sakit jugalah kami. Kami mahu mereka hidup sempurna seperti anak anak orang lain. Tidak mau sedikitpun kasih dan sayang tertinggal untuk mereka .semua nya untuk mereka.
Bamun kita hanya merancang ... perancanfan tidak sama apa yanh telah Allah rencanakan untuk kita. Kita terlalu anggkuh..teralu alpa..kita lupa apa yang kita mikiki itu bukan milik kita semua pinjaman belaka...

Tanggal 25hb Oktober 2011..kami mula di uji..tidak pernah terlintas di benak fikuran kami ..kami akan diuji dengan ujian seberat ini..Allah mengambil semula pinjaman kepada kami...buah hati kami MUHAMMAD DZUHIL ABQARI dipanggil pulang untuk mengadap peciptanya.. tidak tertanggung rasanya...dengan ujian yang kau berikan pada kami..luluh seluruh jiwa raga kami takkala seakan separuh nyawa ku di bawa bersama...
Kesunyian dan kekosongan amat terasa dari masa ke semasa kami terima takdir Allah dengan redha...
kami bangkit dari sedih itu..kami terima bahawa dia sudah tiada di sisi kami.

1hb Mei 2012..
Setelah hampir 6 bulan arwah abang pulag..setelah kami sudah dapat menerima kenyataan bahawa anak itu sedang berbahagia di syurga Allah.
Allah mengirim lagi hadiah berupa ujian buat kami sekeluarga..kini adik MUHAMMADCDZUHIL ASHROQI pula dijemput untuk menemui penciptanya...
Ya Allah besar sungguh ujian yang Kau berika buat kami..kalau ikutkan hati mau saje kami mengikuti jejak mereka...mau saje kami minta dikapan dan dikebumi bersama sama mereka. Namun iman kami masih berbaki..dan kami harus terus mencari kekuatan dan bekalan yang secukup sebagai persediaan kami untuk mengikut
Jejak mereka...Putra putra kami sudah amat pasti sedang berbahagia di *alam sana*..sedangkan kami..? Hanya amalan yang menentu segala galanya..

Pusara pusara mereka kini menjadi tempat kami beriadah sambil melepaskab rasa rindu yang kian sarat..alfatihah kami utuskan salam ketinduan mohon disampaikan..

Sesungguh bulan Mei adalah bulan yang amat bersejarah dalam diari hidup kami...
Usia 23 tahun dipertemukan jodoh
Usia 33 tahun baru dianugerah cahayamata
Usia 43 tahun mulai kehilangan cahayamata..



Ummimdaza..
10.10.pm ..31hb Mei 2015



Saturday, 30 May 2015

Alangkah bahagia jika ianya terjadi pada kami


Sabtu 30hb Mei 2015
Pagi tadi kami ke pusara anakanda..dan sebelum tu singgah minum dulu kt gerai tepi pusara terjumpa dgn beberapa org pakcik yg selalu cuci kubur sama sama kami.
En suami mengambil kesempatan bertanya khabar dan berbual bual semeja bersama mereka. Dan tiba tiba salah seorang dari mereka (pakcik rahim) berkata
"Ptg smlm (ptg Jumaat) pakcik bersih dekat kawasan kubur anak anak awk..tiba tiba pcik terdengar riuh suara bebudak bermain main..suka sungguh bunyi nya, seronokpun ada seram pun ya juga"
Kami berdua tersenyum kerana bkn kali pertama kami mendengar cerita mcm tu"(pun pd ptg Jumaat juga)
Dah 2 3 org cerita pada kami mcm tu..
sebelum ini cerita seperti ini kami didengar dari seorang penggali kubur dan juga dari seorang pekerja yang memasang batu nisan.
Alangkah bertuah dan bahagianya kalau kami dapat mendengar sendiri suara yang sedang bergembira itu..
Setelah selesai minum kami minta diri untuk ke pusara bidadari bidadari kami.
Subhanallah bersihnya seperti baru sahaje dibersihkan..tiada sehelaipun daun daun yang berguguran sedangkan malam sebelumnya hijan turun beserta dengan angin.
Tidak sedar airmata kami jatuh berguguran..kami sendiri tidak pasti airmata yang jatuh untuk apa..tapi hati kami betul terasa pilu dan juga tenang bila berada di sini..
Alfatihah utk anak anak syurga kami..
Salam rindu buat yang dirindui..
ummimdaza 30hb Mei 2015

Saturday, 16 May 2015

Hati Abah Di Cuit Lagi..

Hari ini hati dan perasaan di cuit lagi..tragedi seminggu lalu masih belum reda diingatan nya..kini timbul yang baru pula.Kalau sebelum abah boleh bertahan ..tapi tidak kali ini. Hati abah benar benar tersentuh.Tiada niat lain darinya..hanya untuk menumpang kasih. Hari ini airrmata mudah sekali jatuh ke pipi setiap hal itu dibangkitkan pasti air jernih itu jatuh ke pipinya..dan airmata ummi turut sama mengalir lesu..tiada upaya lagi ummi untuk memujuk abah..luluh hati seorang isteri melihat kesedihan seorang suami.

Dan biila hatinya berduka dan bersedih di sini lah tempatnya dia akan berada dan melepaskan apa yg terbeku..seolah olah putra putra mendengar dan memahami yang apa yg dia rasa..
untuk hari ini saje sudah 2 kali abah menziarahi TAMAN SYURGA ANAK ANAK.
Terubat juga kesedihan bila berdepan sepasang pusara bernisan yang kaku membisu.
Mawar merah di pusara arwah adik berbunga lagi hadiah buat kami insan yg merinduinya..

Bersabarlah duhai hati dengan  ujian yang sering datang bertamu
Bertahanlah duhai rasa walaupun rintangan yang mendatang..
Sesungguh Allah sentiasa bersama orang orang yang sabar..
Kasih sayang Nya tidak pernah pun pudar malah akan bertambah lagi..

Buat abah..ummi akan sentiasa di sisi abah..mengharungi suka duka bersama sama
sepertimana abah yang tidak pernsh jemu mendampingi ummi dalam apa jua situasi.




Bertahan duhai hati..
Ummimdaza
16hb Mei 2015..11.30pm

Friday, 1 May 2015

1 Hb Mei..Satu Tarikh.. Dua Cerita...akan tetap di hati..

I HB MEI 2015..
JUMAAT.

Bismillahirrahmanirrahim... / ...بِسْــــــــــــــــــمِ اﷲِالرَّحْمَنِ اارَّحِيم

Selamat Hari Jadi, Suami ku
Semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki..
Semoga hidup sentiasa dirahmati ALLAH S.W.T..
Semoga menjadi suami dan abah yang terbaik..
Semoga menjadi seorang suami dan abah yang tak lupa pada tanggungjawab..
Semoga kita selalu bersama di dalam susah ataupun senang..
Semoga ikatan perkahwinan kita kekal sepanjang hayat..
Usia barumu yang indah, Semoga selalu diberikan kekuatan, keberhasilan dalam segala hal, menjadi Suami terbaik bagi ku & kehidupan keluarga, Doa terbaikku akan bersamamu ..




1Hb Mei 2012 ~ 1 Hb Mei 2015

Genap 3 tahun adik Muhammad Dzuhil Ashroqi pergi meninggalkan kami.
Adik pergi di hari jadi Abah yang ke 46 tahun.
Adik pergi untuk bersama sama abang untuk menikmati keindahan syurga.
Adik..setiap saat dan detik tidak luput kenangan bersama sama kamu berdua.
Akan kami jadikan memori yang terindah disepanjang perjalanan hidup kami.
Akan kami abadikan setiap kata,gelak tawa dan tangis rajuk kamu didlm kotak memori kami..
Kami tidak pernah lupa untuk ke TAMAN SYURGA KALIAN..
~ PUSARA BERNISAN BIRU~

Ummimdza..
1hb Mei 2015

Monday, 20 April 2015

Semoga kesakitan ini mengugurkan segala dosa

Dan akhirnyai di sini juga.. Ktn specialist hospital. Batuk seolah olah tidak mahu berhenti dan darah tinggi yang stabil memaksa untuk bermalam di sini.
Suatu ketika dulu ini tempatnya kami semua berkumpul setiap kali abah dimasukkan ke hospital dan di sini juga Abah menghembuskan nafas nya terakhir disamping emak yang begitu setia menemani abah.
Berada di sini membuatkan kenangan bersama sama rasa terlalu dekat bayangan rindu semakin hampir.
Ya Allah Ya Tuhan ku..
Kuatkan iman untuk menempuh setiap ujian yang Kau kirimkan.Semoga setiap ujian dikirim menjadi hambaMu lebih tabah dan kuat dengan pertambahan iman.
HambaMu ini sentiasa redha dengan ketentuan Mu.
Alhamdulillah sudah beransur pulih dan dan hilang kesakitan yang ditanggung bersama gugurnya dosa dosa dengan redhanya.
Amin Ya Rabbalalmin..



Redha ketentuanmu
Ummimdaza
21hbApril2015
8.18am

Tuesday, 14 April 2015

Bila rindu datang lagi~ mengharapkan mimpi menjadi realiti

Sudah lama tidak berkongsi cerita di ruang ini. Masa amat membatasi..

Anak anak ummi yang dirindui....
hampir seminggu ummi demam dan batuk batuk. Seingat kali terakhir ummi deman dan batuk batuk 3 tahun lepas ..ya betul 3 tahun lepas juga di bulan April..tika itu adik masih lagi bersama sama dengan ummi
Putra putra tersayang..
Seminggu terlantar begini membuatkan kenangan bersama kalian terlalu dekat ummi. Ummi dapat merasakan kehadiran kamu berdua..
bagai terasa jari jemari yang halus memicit micit kepala ummi yang sakit..
bagaikan terasa hentakkan kaki yang lembut memijak mijak keseluruhan anggota tubuh yang bisa dan lengoh ini..
bagaikan terasa hangatnya pelukkan sikecil tika ummi kesejukkan..
semuanya amat terasa..
tidur malam sering menyebut nyebut nama kamu berdua..
termimpi mimpi..dan amat berharap mimpi itu menjadi realiti...
tapi mana mungkin ...
amat mustahil sama sama sekali..
jarak di antara ummi dan anak anak terlalu jauh...jauh.. sangat..sangat..
bagaimana lagi ummi dapatkan menzahirkan kerinduan ummi ini????
hanya Allah sahaje tempat ummi meluahkan segalanya...
Pagi ini ummi bangkit dari tidur..ummi menanggis semaunya..
Ummi bermimpi abang pulang ke rumah tetapi.... abang tidak dapat masuk ke dalam rumah kita.. ada sesuatu yang menghalang abang...ummi terlalu sedih..
ada apakah yang menyebabkan abang tidak dapat ke rumah untuk berjumpa ummi dan abah??
Ya Allah.. adakah ummi membuat yang salah diluar kesedaran??
Ya Allah berikan ummi petunjuk ampun segalagala dosa dosa ummi..
Amin Ya ralalamin...
Bila rindu itu datang lagi..
Selalu berharap sesuatu yg nyata merupakan mimpi mimpi ngeri belaka
Dan amat amat berharap mimpi mimpi yang indah menjadi kenyataan..
Mengharapkan bila tersedar dari tidur mereka masih lagi di sisi..sambil tersenyum manja..
Tapi mana mungkin...
Bersyukur di atas kurniaan mimpi




Bila rindu datang lagi..
Ummimdaza..14/4/2015..



Sunday, 8 February 2015

SI KUNANG KUNANG SYURGA...

Alhamdulillah, syukur pada Allah. Airmata yang mengalir kadangkala hanyalah airmata dari hati yang sangat merindukan anak syurga ummi. Setiap masa ummi rindu sangat. Tapi tak dapat nak menzahirkan rindu itu dengan mencium dan memeluk kalian. Hanya dapat berdoa dan mengadu pada Allah sambil menangis. Rindu pada kalian ini jauh lebih menduga kerana takkan ada lagi pertemuan di dunia. Masya Allah, memang besar sangat kesabaran yang ummi perlu bekalkan dalam hati untuk teruskan kehidupan. Kadang-kadang rasa payah sangat. Tapi mungkin itulah salah satu daripada harga syurga yang ummi inginkan.Sekarang ini, untuk kuatkan diri, ummi hanya teruskan hidup dengan pandang ke hadapan. Pandang ke depan dengan membayangkan pertemuan seterusnya antara ummi dan kalian. Sesekali bila menoleh ke belakang, teringat saat mengandung dan melahirkan kamu berdua, demi Allah, sangat mengusik perasaan. Bukan mudah sebenarnya, sebab ummi memang suka mengingati kenangan. Setiap saat yang terakam dalam memori memang memberi ummi kekuatan dan semangat untuk teruskan langkah kehidupan.
Terima kasih untuk setiap doa buat kami sekeluarga. Sekarang ummi sudah mampu tersenyum setiap kali terkenangkan anak anak yang sudahpun menjadi kunang-kunang syurga di alam sana. Yang bakal menyambut kedatangan ummi dan abah.Ummi sudah boleh tersenyum sambil berjenaka dengan abah setiap kali mencium baju kamu duhai anak anak.. atau melihat apa-apa kepunyaan kalian.
Dan sesekali disulami air mata kerinduan yang amat sangat. Tidak salahkan???
Semoga Allah sentiasa membekalkan kekuatan dan kesabaran yang kuat..buat kami..
Begitu juga doa buat buat ibu ibu hebat yang membaca entry ini..
Amin Rabbalalmin..



Salam sayang dan rindu..
Ummidaza 8hb Februari 2015..9.36pm

Monday, 2 February 2015

Terimakasih di atas kiriman ujian..terimakasih di atas kiriman mimpi pengubat rindui

Dikirimkan lagi hadiah berupa ujian. Alhamdulillah kesakitan yang ditanggung tidak seteruk mana... tetapi memerlukan juga rawatan yang sempurna . Setelah hampir setahun tidak ke sini dan hari ini terpaksa bermalam sini lagi. Entah berapa malam pula harus beerada di sini. Mohon pada Tuhan agar kesakitan yang ditanggung tidak memudaratkan.
Allahuhurabbi..
Subhanallah..
Mengubat segala galanya..
Bermalam di bilik 223 A.. hilang sekita kesakitan pabila tidur ummi berteman mimpi indah bersama sang putra. . Senyuman manis dan manja dari kedua dua bidadari meringan beban kesakitan yg ditanggung..
Walaupun sekadar dalam mimpi.. kalau itu dpt meringan apa yg ummi tanggung hadirlah sayang.. bertamu dalam mimpi mimpi ummi..
Terimakasih di atas kiriman ujian..
Terimakasih di atas kiriman mimpi..

Sakit itu kifarah dosa..
Ummimdaza
3hb Feb 2015..12.01pm

Thursday, 29 January 2015

Memilukan sepanjang Januari 2015

Hanya tinggal sehari lagi Januari 2015 akan pergi. Sekejap sungguh masa berlalu..rasa masa diberi tidak pernah mencukupi..Sesungguh masa itu itu terlalu mencemburi.. tiap masa ada saje  kerjaan yang perlu dilakukan..pun begitu bersyukur masih lagi diberikan kesihatan yang baik untuk melalui semuanya itu.
Disepanjang awal Januari..masih dalam keadaan berjaga jaga ..rahmat Allah dari langit masih lagi turun walaupun tiak selebat sebelumnya. Barang barang dalamrumah masih belum berani diturunkan lagi..bimbang terjadi banjir melanda lagi.. Dalam masa yang sama sibuk mencari dana bagi membantu mangsa mangsa banjir di Negeri Kelantan ..alhamdulillah sumbangan yang diterima diluar jangkaan. Terima kasih pada yang sudi menyumbang, semoga Allah jua yang membalas jasa baik baik kalian semua.

7hb Januari 2015 ..
Pagi Isnin sdang bersiap siap untuk ke tempat kerja..dikejutkankan berita yang amat memilukan dan. Sepupu rapat sebelah arwah abah telahpun dijemput pulang mengadap penciptanya. Bagai hilang kata kata.., lemah seluruh anggota badan.. terkedu ..antara percaya dengan tidak..Arwah bukan saje sepupu ..malah telah dianggap sebagai kakak sendiri..kawan bermain ketika zaman kanak kanak, teman berkongsi cerita di waktu remaja dan sampai keahkir hayatnya kami masih lagi rapat. Berhari hari asyik teringatkan arwah. Alfatihah diutuskan buat kekanda ku Rohani ninti Mohd Lazim ataupun Zaitun. Semoga roh yang dicucri rahmat dan di tempat dikalangan orang orang yang beriman. Buat keluarga arwah agar sentiasa diberikan kekuataan dan kesabaran dalam menjalani hari hari mendatang tanpa orang yang dikasihi dan disayangi.

10hb Januari 2015
Petang Sabtu kami sekelurga ke Bentong bagi mengiringi adinda yang telahpun berpindah ke Bentong. Perginya membawa bonda serta 2 orang anaknya. Ini bermakna kami terpaksa berpisah dengan sikenit  Nurul Aufa Imani..permata hati, penghibur hati kami. Dia perawat duka kami, dia pengubat rindu kami.. Kami tidak dapat bayangkan hidup kami selepas ini tanpa mendengar suara manjanya, keletah nakal nya.. pasrah dan bersabarlah duhai hati.. "Buah Hati Kekasih Orang"

11hb Januari 2015
Ahad..sekali lagi perasaan kami dihambat pilu..Disepanjang jalan pulang ke Kuantan, kami melalui jalan Temerloh...menyaksikan sendiri rumah rumah dan kedai kedai di sekitar Temerloh yang dilanda banjir.. Allahuakbar..ujian Allah merupaka teguran dari Nya..Doa dari kami sekeluarga agar mangsa mangsa banjir ini diberikan kekuatan.

12hb Januari 2015
Bapa saudara sepupu yang kami semua memanggil Achik Pobby telahpun kembali ke rahmatullah. Dan jenazah selamat di sempurnakan di Tanah perkuburan Hutan Setali. Dan hari ini juga merupakan pertama persekolah bagi tahun 2015.. dan puteri tunggal kami kini sudah pun berada di Tingkata 2.
Belajar rajin rajin ya anak..jadilah anak kebanggan keluarga, yang patuh pada ugama kita, taat pada Pencipta nya dan juaga rasulnya.

15hb Januari 2015
Selamat Hari Lahir Aini Zahirah Atiyah..membesarlah kamu dengan kasih sayang dari kami tanpa berbelah bagi, Peliharalah pekerti mu, jagalah setiap tuturkata mu. Doa dari kami tidak pernah putus. Kami tahu..duhai anak ..kamu telah melalui detik detik sukar sebelum ini. Kami faham setiap kali airmata mu jatuh di sebabkan apa..walaupun tidak pernah meluahkan nya.. Kamu rindu... rindu pada pada adik adik kamu.. kamu rindu pada senda gurauan mereka.. kamu rindu segala gala tentang mereka... Ya Allah lindungi puteri kami ini..


16hb Januari 2015
Jumaat rutin kami seperti biasa..Taman Syura Anak Anak kami ziarahi.. tapi hari ini perasaan kami berlainan sekali ..menjadi begitu sebah seumpama baru semalam kami kehilangan mereka. Puas sudah kami memujuk hati agar jangan kalah dengan mainan perasaan namu tetap juga tidak berdaya..satu persatu air mata kerinduan gugur ke pipi.
Apa yang kami mampu lakukan hanya berdoa dan berusaha agar kekuatan, ketabahan akan sentiasa mengiring sepanjang perjalanan yang kami tempohi.

24hb Januari 2015.
Satu lagi berita kematian yang kami terima..kali ini anak kepada rakan sekolah . Jenarah dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Ubi. Luluh hati ini bila ..takkala melihat airmata sibu berjurai ke pipi di sisi pusara si anak.. digagahi jua untuk menyiram air tahlil ke pusara.. .Hati ini amat mengerti apa rasanya saat itu.. kerana kami juga sudah melalu lalui saat saat sedimikian..rasanya mahu turut sama berada diperut bumi bersama permata yang tersayang.. Namum janji Allah itu tidak pernah salah setiap yang nernyawa pasti akan mati jua..hanya masa saje yang menentukkannya. Buat sahabat..redhakan "kepulanagan " anak tercinta. Anugerah Allah itu hanya pinjaman semata mata.

Dispanjang Januari ini banyak peristiwa kesedihan yang kami rasai. Ini membuatkan kami menjadi lebih insaf dan insyallah kami munafat masa masa yang akan dengan sebaik mungkim. moga bertambah iman kami..lebih bertaqwa dan tawaduk..Amin..

Ummie Mdaza
29hb Januari 2015
10.30 pm



Friday, 16 January 2015

Ketentuan Mu adalah yang terbaik

Jumaat , 16hb Januari 2015.
YA ALLAH!!
YA ALLAH!!
Kenapa hati kami kembali sebak dan pilu?
Kenapa masih lagi ada saki baki airmata yg mahu mengalir?
Kenapa masih rasa sedih apabila salam di beri?
Tetapi..
Bukan bermakna kami masih lagi tdk meredhai..
Bukan bermakna kami kurang sabar..
Bukan bermakna kami sudah hilang kekuatan..
RINDU!!!..RINDU!!!..
Disebabkan..
Rasa itu tidak pernah padam..
Rasa itu tidak pernah hilang..
Rasa itu tidak pernah mati..
Kuat, kemas, kukuh..
Diingatan...dihati..disanubari..
Selama lamanya..
Terimakasih..
Di atas kenikmatan RINDU..
Di atas kiriman HADIAH berupa UJIAN.
KETENTUAN MU ADALAH YANG TERBAIK..

Salam penuh kerinduan..
Ummimdaza 16hb Jan 2015


Friday, 2 January 2015

Salam Ukhwah 2015

Melangkah ke tahun baru ini bermakna meningkat usia serahun lagi. Semoga iman dan taqwa juga turut bertambah, semoga setiap inci langkah tang dituju adalah langkah yang menuju kebaikan yang sentiasa mendaoat redha Allah.
Usah berpaling lagi kebelakang yang mana hari hari kelmari banyak meninggal kenangan suka duka yang bakal menjadi sejarah.
Sejarah yang kuat terpahat jauh dilubuk hati, tersimpan kemas diminda.
Pelbagai rintangan dan onak berjaya kita tempuhi dan lalui jadikan juga sebagai pedoman dan penganjaran di hari hari yang mendatang.Yakinlah setiap ujian dan musibah yang datang bertamu dalam hidup kita akan ada kemanisan yang menanti. Kerana Allah tidak pernah sesekali mendustai dengan jannji janjiNya.
Redha dan pasrah adalah yang terbaik.
Semoga ditahun baru ini dan rahun berikutnya..insyallah kita semua akan bertambah matang,kuat dan cekal..

Salam ukkhwah untuk semua
Ummimdaza
3hb December 2015