There was an error in this gadget

Thursday, 29 January 2015

Memilukan sepanjang Januari 2015

Hanya tinggal sehari lagi Januari 2015 akan pergi. Sekejap sungguh masa berlalu..rasa masa diberi tidak pernah mencukupi..Sesungguh masa itu itu terlalu mencemburi.. tiap masa ada saje  kerjaan yang perlu dilakukan..pun begitu bersyukur masih lagi diberikan kesihatan yang baik untuk melalui semuanya itu.
Disepanjang awal Januari..masih dalam keadaan berjaga jaga ..rahmat Allah dari langit masih lagi turun walaupun tiak selebat sebelumnya. Barang barang dalamrumah masih belum berani diturunkan lagi..bimbang terjadi banjir melanda lagi.. Dalam masa yang sama sibuk mencari dana bagi membantu mangsa mangsa banjir di Negeri Kelantan ..alhamdulillah sumbangan yang diterima diluar jangkaan. Terima kasih pada yang sudi menyumbang, semoga Allah jua yang membalas jasa baik baik kalian semua.

7hb Januari 2015 ..
Pagi Isnin sdang bersiap siap untuk ke tempat kerja..dikejutkankan berita yang amat memilukan dan. Sepupu rapat sebelah arwah abah telahpun dijemput pulang mengadap penciptanya. Bagai hilang kata kata.., lemah seluruh anggota badan.. terkedu ..antara percaya dengan tidak..Arwah bukan saje sepupu ..malah telah dianggap sebagai kakak sendiri..kawan bermain ketika zaman kanak kanak, teman berkongsi cerita di waktu remaja dan sampai keahkir hayatnya kami masih lagi rapat. Berhari hari asyik teringatkan arwah. Alfatihah diutuskan buat kekanda ku Rohani ninti Mohd Lazim ataupun Zaitun. Semoga roh yang dicucri rahmat dan di tempat dikalangan orang orang yang beriman. Buat keluarga arwah agar sentiasa diberikan kekuataan dan kesabaran dalam menjalani hari hari mendatang tanpa orang yang dikasihi dan disayangi.

10hb Januari 2015
Petang Sabtu kami sekelurga ke Bentong bagi mengiringi adinda yang telahpun berpindah ke Bentong. Perginya membawa bonda serta 2 orang anaknya. Ini bermakna kami terpaksa berpisah dengan sikenit  Nurul Aufa Imani..permata hati, penghibur hati kami. Dia perawat duka kami, dia pengubat rindu kami.. Kami tidak dapat bayangkan hidup kami selepas ini tanpa mendengar suara manjanya, keletah nakal nya.. pasrah dan bersabarlah duhai hati.. "Buah Hati Kekasih Orang"

11hb Januari 2015
Ahad..sekali lagi perasaan kami dihambat pilu..Disepanjang jalan pulang ke Kuantan, kami melalui jalan Temerloh...menyaksikan sendiri rumah rumah dan kedai kedai di sekitar Temerloh yang dilanda banjir.. Allahuakbar..ujian Allah merupaka teguran dari Nya..Doa dari kami sekeluarga agar mangsa mangsa banjir ini diberikan kekuatan.

12hb Januari 2015
Bapa saudara sepupu yang kami semua memanggil Achik Pobby telahpun kembali ke rahmatullah. Dan jenazah selamat di sempurnakan di Tanah perkuburan Hutan Setali. Dan hari ini juga merupakan pertama persekolah bagi tahun 2015.. dan puteri tunggal kami kini sudah pun berada di Tingkata 2.
Belajar rajin rajin ya anak..jadilah anak kebanggan keluarga, yang patuh pada ugama kita, taat pada Pencipta nya dan juaga rasulnya.

15hb Januari 2015
Selamat Hari Lahir Aini Zahirah Atiyah..membesarlah kamu dengan kasih sayang dari kami tanpa berbelah bagi, Peliharalah pekerti mu, jagalah setiap tuturkata mu. Doa dari kami tidak pernah putus. Kami tahu..duhai anak ..kamu telah melalui detik detik sukar sebelum ini. Kami faham setiap kali airmata mu jatuh di sebabkan apa..walaupun tidak pernah meluahkan nya.. Kamu rindu... rindu pada pada adik adik kamu.. kamu rindu pada senda gurauan mereka.. kamu rindu segala gala tentang mereka... Ya Allah lindungi puteri kami ini..


16hb Januari 2015
Jumaat rutin kami seperti biasa..Taman Syura Anak Anak kami ziarahi.. tapi hari ini perasaan kami berlainan sekali ..menjadi begitu sebah seumpama baru semalam kami kehilangan mereka. Puas sudah kami memujuk hati agar jangan kalah dengan mainan perasaan namu tetap juga tidak berdaya..satu persatu air mata kerinduan gugur ke pipi.
Apa yang kami mampu lakukan hanya berdoa dan berusaha agar kekuatan, ketabahan akan sentiasa mengiring sepanjang perjalanan yang kami tempohi.

24hb Januari 2015.
Satu lagi berita kematian yang kami terima..kali ini anak kepada rakan sekolah . Jenarah dikebumikan di Tanah Perkuburan Bukit Ubi. Luluh hati ini bila ..takkala melihat airmata sibu berjurai ke pipi di sisi pusara si anak.. digagahi jua untuk menyiram air tahlil ke pusara.. .Hati ini amat mengerti apa rasanya saat itu.. kerana kami juga sudah melalu lalui saat saat sedimikian..rasanya mahu turut sama berada diperut bumi bersama permata yang tersayang.. Namum janji Allah itu tidak pernah salah setiap yang nernyawa pasti akan mati jua..hanya masa saje yang menentukkannya. Buat sahabat..redhakan "kepulanagan " anak tercinta. Anugerah Allah itu hanya pinjaman semata mata.

Dispanjang Januari ini banyak peristiwa kesedihan yang kami rasai. Ini membuatkan kami menjadi lebih insaf dan insyallah kami munafat masa masa yang akan dengan sebaik mungkim. moga bertambah iman kami..lebih bertaqwa dan tawaduk..Amin..

Ummie Mdaza
29hb Januari 2015
10.30 pm