There was an error in this gadget

Tuesday, 31 December 2013

TERIMAKASIH YA ALLAH DI ATAS PINJAMAN INI...

2013 baru sahaje mengundurkan diri..
perginya dengan meninggalkan pelbagai kisah,
pelbagai cerita...pahit,manis,suka duka
semuanya bagi mewarnai setiap langkah ....
Setiap kisah ada rahsia tersendiri
Setiap cerita ada mengakhirannya
Setiap ujian ada hikmah yang tersembunyi

2014 sudahpun mengabil tempatnya...
Keyakinan baru mulai disemai
Azam baru mulai ditaman
Cita cita yg tdk kesampaian akan bajai kembali
Dan semuanya ini akan disirami dengan kekuatan dan kesabaran

YA TUHAN KAMI TERIMAKASIH DI ATAS PINJAMAN NYAWA BUAT KAMI
YA ALLAH BANTULAH KAMI UNTUK INSAN YG LEBIH BERTAKWA DAN TAWADUK
YA RAHMAN DIDIKLAH HATI HATI KAMI AGAR SENTIASA REDHA DENGAN UJIAN YANG DI BERIKAN
YA RAHIM RESTU DAN RAHMATI PERJALANAN HIDUP KAMI DITAHUN BARU INI...2014
AMIN


Ummimdaza...1.1.2014(0.57am)


Saturday, 28 December 2013

Sabar dengan ujian, syukur dengan nikmat, tenang setiap keadaan

BERSABARLAH WAHAI INSAN KUAT ! ALLAH SAYANG PADA MU . ALLAH SEDANG MENILAI KEKUATAN IMAN MU . ALLAH MELIHAT KETABAHAN HATI MU . TERSENYUMLAH WAHAI INSAN YANG SEMAKIN LEMAH . SAKIT INI BERHIKMAH INDAH . PERCAYALAH PADA ALLAH ! 

3hb Disember 2013
-12.30 tengahari dapat panggilan telifon dari suami mengajak pulang katanya air mulai naik ke kawasan perumahan kami. Disepanjang jalan pulang ke rumah hujan masih turun dengan lebatnya. Memang benar air sudah mulai di kawasan perumahan kami.Sesampai dirumah tanpa berlengah kami terus berkemas mana yang patut. Menyimpan barang barang yang penting diletak ditmpat yang agak tinggi, untungnya rumah kami ada loteng(Memorial Mdaza), kain baju kami punggah bawah naik ke atas(tidak kesemuanya),perabot perabot kami tinggikan sedikit(beralaskan batu bata)

-5.00 petang air sudah mulai memenuhi longkang…menunggu saat untuk melimpah..
8.00 malam ramai diantara jiran jiran telahpun mulai berpindah ke pusat permindahan banjir tapi aku dan suami beserta 2 buah keluarga lagi memilih tunggu sampai hari esoknya…dalam pada masa yang sama kami masih terus mengemas dan menyimpan..
4hb Disember
12.30 malam…paras air  bertahan hanya masuk ke porch belum ke dalam rumah lagi…jadi aku, suami dan jiran berpendapat air mungkin tidak naik lagi Cuma bertahan setakat itu saje…

3.30 pagi terjaga dari tidur(kami tidur diloteng)..terdengar sesuatu datang dari arah bawah…bingkas bangun ..Ya Allah air telah memenuhi ruang bawah rumah..panik… suami dan dua orang saudara (kebetulan tidur dirumah..rumah mereka turut dilanda banjir) bergegas turun ke bawah dan cuba menyelamatkant peti ais dan mesin basuh dari di tenggalami…air sudah paras peha


6.00 pagi kami mengambil keputusan untuk ke pusat permindahan…bergegas turun dengan membawa ssdikit keperluan yang penting penting…suami dan anak saudara sudah menunggu dan sebaik sahaje pintu rumah untuk kami keluar sudah sedia menunggu kami seekor ular tedung…dan kami semua bergegas naik semula ke atas loteng…

7.45 pagi bila keadaan kembali tenang, aku, suami, anak anak saudara dan juga 2 orang jiran beserta anak anak mereka mula meredah banjir banjir yang sudah mulai naik hingga ke paras dada untuk menuju ke surau di mana ramai lagi diantara jiran jiran yang berada di situ bagi menunggu bot yang akan membawa ke pusat permindahan. Setelah menunggu hampir satu jam bot yang ditunggu tidak juga kunjung tiba…air semakin naik arusnya semakin deras , apa yang diberitakan ada benteng sudah pecah itu yang menyebabkan air naik dengan mendadak dan arus menjadi begitu deras…

8.30 bila air semakin naik kami mengambil keputusan untuk perpatah balik dan menunggu saje di rumah dan kebetulan jiran sebelah rumah nya dua tingkat, pada jiran jiran yang masih menunggu bot di surau kami berpesan sekiranya ada bot datang jangan lupa untuk mengambil kami semua….

Alhamdulillah dalam arus air deras kami berjaya sampai ke rumah, kami diami rumah jiran yang kami panggil Kak Nor seramai 15 orang. Kami tidak kesejukan lagi…tapi kami kelaparan dan keletihan. Sepanjang berada di situ kami hanya makan sebungkus biskut, kacang goreng dan pisang salai yang telahpun dikerumi oleh lalat. Dua botal kecil air mineral dikongsi seramai 15 orang..Pertolongan yang kami harap tidak juga kunjung tiba..pelbagai cara telah dicuba dan pelbagai pihak telah kami hubungi namum semuanya hampa belaka, tapi yang lebih sedih bila jawapan yang kami terima…”bantuan telah tiada..pandai macamana nak selamatkan diri masing masing”…”belum diisytihar dadurat lagi….” dan macam macam lagi…


1.50 petang…akhirnya dengan bantuan anak saudara suami ku…dia datang bersama bot yang disewanya. Allah sahaje yang tahu bagaimana perasaan kami tika itu..di bibir kami tidak henti mengucap kesyukuran kepada yang Esa..
Satu mengalaman yang tidak mungkin kami lupakan...sesungguh teguran dari Nya membuat menjadi begitu kuat, sabar dan erti kesyukuran....

Kita tidak akan sesekali dapat menjangka,
Apa yang Allah aturkan buat kita,
Adakala kita tersangat gembira.
Adakala kita tersangat tidak suka,
Aturan-Nya bukan pilihan kita,
Namun,
Jangan risau manusia
Allah itu tuhan kita
Tuhan yang Maha Luas kasih sayangnyaPercayalah,
Dia tidak akan menduga hamba-Nya,
Kecuali untuk melihat hamba-Nya,
tersenyum di sana,
tertawa di sana,
berbahagia di sana,
Di syurga yang mengalir dibawahnya sungai-sungai yang mendamaikan jiwa.
Oh indahnya !

Ummi Mdaza
12.37 am

Sunday, 8 December 2013

Teguran Dari Allah

Peristiwa 2001 berulang lagi.musibah datang mengunjungi kqmi lagi..bukan kami malah sebahagian penduduk Kuantan. Sebenarnya ianya merupakan teguran dari Nya....
Teguran dari Nya kali dengan menurunkan rahmat dari langit tanpa henti meyebabkan air melimpahi bumi Nya...
Banjir..... itulah yang kami alami sepanjang minggu ini..
Kami redha Ya Allah..
Kami terima Ya Allah..
Kami leka selama ini Ya Allah
Kami akur..banyak kemungkaran yg berlaku..
Ini semua teguran dari Mu..
Ini semua peringatan dari Mu..


Hamba Mu
Ummimdaza...8/12/2013

Thursday, 28 November 2013

Ya Allah kuatkanlah hati ku... Ya Allah peliharalah iman ku....

Rutin harian berkunjung ke Taman Syurga bidadari bidadari.."Pusara Bernisan Biru" seperti biasa salam diberikan kepada setiap penghuni di situ..cuaca hari agak redup... tiupan lembut angin petang dan beberapa helaian daun berguguran seolah olah menyambut kedatangan ummi dan abah ..
Ummi mengambil tempat duduk di antara pusara abang dan adik... 
Abah mula menitipkan al fatihah buat kedua putra kesayangannya..sebaik saje Abah habis menghabis bacaannya...tiba tiba hati menjadi terlalu sebak dan pilu...ummi seolah olah ternampak kelibat adik bermain main dan berlari lari berhampiran pusara abang...sepertimana yang sering adik lakukan semasa hayat adik masih ada...


Tanpa disedari airmata ummi mengalir laju...ummi cuba untuk bertahan, namum tertewas jua...esakan ummi makin lama makin kuat...umpama sedang meratapi saat saat kematian kalian...sambil.jari jemari ummi meraba raba pusara kalian seolah olah sedang mengusap tubuh kalian yang mulus....
Entah mengapa hari ini ummi menjadi terlalu sedih....mungkin juga terlalu rindu...
Bukannya ummi tidak tahu...disaat ini kalian sedang bergembira bermain main di Taman Syurga Allah...
Bukannya ummi tidak tahu...bahawa kalian berdua setia menanti kedatangan ummi dan abah untuk turut sama berada di Taman Syurga Allah...
Ya Allah kuatkanlah hati ku...
Ya Allah peliharalah iman ku....

KEHILANGAN
Aku telah kehilangan anak anak yang aku sayangi...
Kehilangan buat selama lamanya...
Kehilangan mereka umpama mimpi mimpi ngeri buatku
Wajah wajah comel mereka setiap detik dan saat hadir dalam ingatanku...

Kini...
Hilang sudah tangisan rajuk mereka
Hilang sudah tawa senda gurau mereka
Hilang sudah usikan manja mereka
Hilang sudah rengetan kesakitan mereka...

Namum....
Aku redha dengan takdir dari Nya
Aku amat yakin dengan janji janji Nya
Aku bersyukur dengan kurnian dari Nya

Semoga roh insan insan yang di sayangi dicucuri rahmat.
Amin Ya Robbal Alamin....

Ummimdaza
28/11/2013...11.43pm

Saturday, 9 November 2013

UJIAN HIDUP ~ Kafarah Pada Dosa Dosa Lalu

Dugaan dan ujian datang dengan cara dan rupa….adakalanya dugaan dan ujian datang silih berganti….di dalam kencah kehidupan ini, pebagai dugaan dan ujian mewarna nilai nilai pergertian kita…kadangkala kita terasa sempitnya waktu dan hilangnya arah tuju takkala sesuatu menhampiri  dan menghempas pada diri kita.
Tika kita diduga dengan ujian yang kadang kita rasakan tidak mampu dihadapi, sering kali mengeluh dan menyalahkan mengapa ini semua berlaku pada kita…Setiap perjalanan hidup kita tidak sama antara satu sama lain. Kesabaran dan ketabahan dalam diri sendiri seharusnya menjadi pegangan dan percaya dan yakinlah pada iman, kita di duga dan diuji sejauh mana kekuatan dalam diri kita. Adakah kita sabar? Sesungguhnya Allah bersama dengan orang orang yang sabar…
Apa apa pun dan bagaiman rupa ujian yang menimpa kita..insyallah akan menjadi kebaikan andaikata kita hadapinya dengan tenang dan bersikap positif. Dan ketka inilah akan merasa betapa kehidupan adalah sangat berharga.
~Yakinlah bahawa ujian itu merupaka eksperasi cinta Allah kepada kita hambaNya (Allah SWT memberikan cubaan agar kita menjadi lebih dewasa dan matang dalam mengharungi kehidupan – “Barang siapa yang dikehendaki Allah menjadi orang yang baik maka dia  akan diberikan Nya cubaan” sabda Rasulullah SAW
~Yakinlah bahawa semakin besar dan banyak cubaan yang Allah titipkan kepada kita, makin besar pula pahala dan sayang Allah akan dilimpahkan kepada kita, dengan syarat, kita dapat menyelesaikan ujian secara baik – “sesungguhnya besarnya pahala itu bergantung pada besarnya cubaan. Sesungguhnya apabila Allah Ta ‘ala itu mencintai suatu kaum, maka Dia mengujinya.Barang siapa yang rela menerimanya, dia mendapat keredhaan Allah, dan barang siapa yang murka diapun mendapat kemurkaan Allah” 
~Yakinlah bahawa ujian itu akan menghapuskan dosa-dosa yang pernah kita lakukan – “Seorang muslim yang ditimpa penderitaan, kegundahan, kesedihan, kesakitan, gangguan dan kerisauan, bahkan hanya terkena duri sekalipun, semuanya itu merupakan kafarah dari doasa dosa kita
~Yakinlah bahawa setelah kita ditimpa kesulitan, maka aka nada kemudahan – “Kerana sesungguhnya sesudah kesulitan, itu ada kemudahan”
~Setiap ujian yang Allah berikan, kerana Allah tidak akan memberikan ujian di luar kemampuan kita hambaNya

~Hadapi dengan doa dan usaha – apa apa yangperkara yang menimpa diri kita Insyallah ia akan menjadi kebaikan kalau di hadapi dengan tenang dan positi, ikhtiar yang maksimun dan diikuti dengan doa. Sesungguhnya pertolongan Allah akan turun kalau kita berada dipuncak ujian…jadikan ujian sebagai tangga untuk meraih pertolongan dari Allah…



Yang meredhai ujianMu
Ummimdaza (9/11/2013....7.20pm)


Wednesday, 30 October 2013

Kenangan Terindah...bicara tentang kerinduan adik....

Entah mengapa hati ini benar benar terusik membaca coretan dari rakan fb yang baru saje aku kenali. Perkenalan secara tidak langsung di laman sosial ini…penceritaannya…pengalamannya…perasaannya…sama seperti yang telah aku lalui…terlalu banyak persamaan. Hari ini distatus dia menceritakan tentang kerinduan seorang abang terhadap adik yang telahpun di jemput pulang oleh Illahi. Ini mengingatkan aku pada adik yang merindui pada arwah abang pada suatu masa dahulu.
Setiap hari adik akan bertanya “Ummi bila abang nak balik?...Ummi bila kita boleh pergi tempat abang?...Ummi kenapa abang mati dulu?...Ummi adik ni tak baik ke macam abang..sebab tu Allah tak ambik adik? Terkadang pening juga aku dan suami untuk menjawab soalan soalan adik itu. Kerinduan semakin ketara apabila setiap kali ke pusara abang akan bermain main bersebelahan pusara abang…dan kadang kadang kedengaran bercakap cakap dan ketawa sendirian. Adik akan mengutip bunga kemboja yang berguguran lalu di bina istana di sebelah pusara abang lalu berkata “abang…ini istana adik..sebelah aje dengan rumah abang” dan sebelum berangkat pulang adik akan melukis potretnya juga disebalah pusara abang…”malam nanti mesti abang terkejutkan ummi..tengok adik tidur diseblah abang”… Bila bersendirian di rumah pula adik akan bertanya pada ummi, abah atau angah…”abang sedang buat apa sekarang ni kan?..apalah yang abang makan?..dengan siapalah abang main? Adik boringlah main main seorang..ini yang adik tak suka kalau tak ada abang…”. Angah pasti menjawab…”jangan bimbang adik..abang kat syurga tu makan sedap..pinggan emas, sudu emas tidur pun katil emas…dan adikpun ternganga…”emm..bestlah abang..adik nak jugak macam tu…”

Bila hari hujan adik makin jadi tidak keruan….”habislah abang….basahlah abang…mesti banjir..lemaslah abang…jomlah abah kita pergi beli payung besar macam kat pasar malam tu…kita pasang kat kubur abang….”..adik…adik…
Adik selalu berpesan..”baju,seluar dan kasut abang jangan bagi pada orang…nanti besar macam abang adik pakai semua baju,seluar dan kasut abang…nanti bila adik sekolah ummi ngan abah tak payah beli buku dan pensil untuk adik..adik guna abang punya aje”….dan adik juga selalu berkata pada kawan kawannya…”awak tak boleh jadi abang saya tau…awak boleh jadi kawan saya saje…awak tak sama ngan abang saya…”
Setiap kali bangkit dari tidur adik akan berkata..”ala…hari ini adik tak mimpipun kat abang”…ataupun sambil tersengih adik berkata “best dapat jumpa abang..main main dengan abang…” Dan aku masih ingat lagi 2 minggu sebelum adik di jemput pulang adik bercerita tentang mimpinya…”semalam adik mimpi…kita semua pergi kat kubur abang…ummi ngan angah baca quran, abah sapu sapu..adik main main…tiba tiba adik jatuh dalam lubang…semua orang tak nak tolong adik….abang aje tolong adik..abang keluar dari kotak(keranda) abang tarik tangan adik..baiknya abang tolong adik…hati aku tiba tiba jadi sebak dan hiba bila setiap kali aku teringatkan mimpi terakhirnya adik itu…tidak disangka pula mimpi itu adalah petanda yang adik akan bersama sama abang di Taman Syurga milik Allah….Dan paling membuat aku terkedu adik pernah berkata..”ummi nanti adik nak tolong abang buatkan rumah 2 tingkat untuk ummi ngan abah..bolehkan?...Boleh sayang …buatlah untuk ummi dan abah rumah 2 tingkat tu…bantulah abang…abang tak mampu buat sorang sorang…itulah yang mampu aku katakan sekarang…..dan apabila rumah itu siap sepenuhnya ummi dan abah akan ke sana jua….
Tapi kini semuanya tinggal kenangan belaka…kenangan tidak mungkin dan tidak pernah kami semua lupa sama sekali…akan kami simpan kemas kemas bersama kedua dua tersayang dikamus hidup kami…kami tidak mahu ada satupun yang tercicir..akan kami ceritakan betapa bangganya kami kerana dapat miliki mereka berdua walau hanya dipinjam buat seketika cuma...
Terima kasih Ya Allah kerana memilih kami untuk di uji dengan ujian seberat ini…dengan ujian Mu membuat kami menjadi lebih kuat..lebih dengan sifat tawaduk, sabar dan yang lebih lagi mengsyukuri dengan apa telah di kurniakan pada kami…
Buat saudara mara dan teman teman yang sudi membaca setiap luahan dariku…terimakasih jua aku ucapkan…kata kata dan nasihat dari saudara mara dan teman teman menjadi penguat semangatku dalam melalui kehidupan yang mendatang…

Yang Diuji
UmmiMdaza...30/10/2013..11.15pm



Monday, 28 October 2013

2 Tahun Berlalu ~ Damailah Kalian Di "Alam Sana"


24hb Okt 2013(kebetulan pula jatuh pada malam Jumaat) bersiap siap untuk majlis tahlil arwah buat insan insan yang tersayangi dlam hidup ini. Majlis kali ini hanya akan diadakan di surau Taman Murni.
Emakpun ingin turut serta menghadiri majlis tahlil kali ini....sesampai saje emak dilaman rumah terdengar keluhan kecil terkeluar dari mulut emak."hemm... tak sanggup aku nak masuk ke dalam rumah ni...ternampak nampak budak berdua tua berebut membuka pintu nak ajak aku masuk...aduii Ya Allah!!!!!!!"
Selepas solat isyak majlis di mulakan...sayu hati ini takkala bacaan tahlil mulai dibaca oleh jemaah surau yang di ketuai oleh Ustaz Hazami, tanpa di sedari setitis airmata jernih mulai jatuh membasahi pipi ini...
Hidangan untuk para jemaah surau hari itu adalah laksa kuah putih salah satu makanan kegemaran putra putra ku. Alhamdulillah selesai sudah majlis tahlil buat yang tersayang...
25hb Okt 2013,(Jumaat) genap 2 tahun arwah abang pergi meninggalkan kami sekeluarga , perginya sendirian diikuti oleh arwah adik 6 bulan kemudiannya untuk bersama sama abang untuk menimati berada di syurga.
Setelah segala urusan kerja selesai, pada sebelah petang seperti biasa kami ke "pusara bernisan biru"..hujan renyai renyai tidak menghalang dari kami berada di sini. Air tahlil kami sirami dengan penuh kasih yang melimpah limpah. Detik air tahlil membasahi pusara bernisan biru, air mata kami turut serta membasahi pipi...biarpun sudah 2 tahun mereka pergi...namum tetap jua meruntun hati.

Sayang.......
Lenalan kalian di sana...
Sayang.......
Damailan kalian di sana...
Sayang......
Tenanglah kalian di sana...


Sayang.....
Walaupun kita terpisah oleh dua alam
Oleh jarak yang tidak terkira
Oleh wktu yang tiada batasan
Oleh masa yang sentiasa siang dan malam
Ku sentiasa mengucapkan
Selamat malam sayang.............

Damailah sayang kalian di “alam sana”....
Sepasang "Pusara Bernisan Biru"

Monday, 21 October 2013

Airmatanya tertumpah jua..............

Hari ini airmatanya tertumpah lagi...
Mungkin dia jua seperti ku...menghitung hari menanti akan tarikh keramat itu,,
Mungkin debarannya sama dengan debaran aku...tapi cuba disembunyikan....

Airmata mengalir lesu takkala bibirnya memberi salam kepada kedua putranya...
Sepasang pusara bernisan biru milik putra putranya di usap penuh kasih dan sayang...
Al Fatihah di kirimkan buat si bidadari syurga...
Ada sendu yang kedengaran dalam bacaan doanya....

Rindu yang tidak tertahan membuatkan manik manik jernih itu turun setitis demi setitis...
Dalam nada berbisik dan tersekat sekat dia berkata...
"Abang!!!adik!!!! abah redha...abah mesti kuat...abah bersyukur sangat sangat sebab
 sudah ada bidadari syurga yang akan menunggu abah dan ummi di sana nanti..
cuma abah rindu...rindu sangat...
Abang dan adik sekarang mesti sedang bergembira di taman syurga Allah kan...."

Kakinya seakan berat untuk berangkat pulang...
Belum sampai 3 langkah ...dia menoleh kembali...
Ditatapnya sepasang pusara bernisan biru seraya berkata lagi
"Abah dan ummi balik dulu ya sayang!!!!!!!
insyallah hari esok dan hari hari seterusnya abah dan ummi datang lagi
Abah dan ummi tidak pernah dan tidak akan jemu untuk ke sini..
.dan satu hari nanti abah dan ummi pasti ke sini jua untuk bersama abang dan adik...
tunggu abah dan ummi ya sayang....
Airmatanya semakin laju......

Rindu sangat sangat
Ummimdaza..21/10/2013...11.30pm



Saturday, 19 October 2013

Anak ~ Harta yang paling berharga

Anak...adalah harta yang paling berharga  buat yang bergelar ibubapa. anak juga merupakan amanah dari Allah SWT untuk dijaga dan dipelihara dengan sempurna dan memastikan keselamatan didunia dan akhirat. Amanah ini akan ditanya oleh Allah di akhirat nanti, apakah kita telah menunaikan dengan sebaik baik ataupun kita mengkhianatinya Harta tidak dapat tukar nilai dengan wang ringgit ataupun segunung emas.


Mendidik anak anak bukanlah satu tugasan yang mudah. Kita sebagai ibubapa telah diamanahkan agar mendidik anak anak di bawah jagaan kita dengan penuh hikmah. Anak anak itu dilahirkan dengan tiada dosa dan kita sebagai ibubapa seharusnya mendidik mereka dengan syariat yang ditetapkan.

Anak itu umpama kain putih...
Setiap anak yang dilahirkan di atas dasar fitrah. Kita sebagai ibubapanya yang mencorak menjadikan mereka yahudi,nasrani atau majusi(hadist).Lahirnya ke dunia ini denagan keadaan masih bersih tanpa dosa serta nda. selepas itu bergantunglah pada corak didikan yang diberikan oleh ibubapa. Mahu mencorak anak menjadi orang yang beriman anak menjadi orang yang beriman dari awalnya mulanya.

Sebagai ibubapa, sudah tentu ingin melihat anak anak membesar dengan sempurna dari semua segi, namu harus diingat tahap kecerdasan pada setiap anak anak itu tidak sama. Oleh sebagai ibubapa, kita hendak menerima kelemahan dan kebaikan anak itu. Ap yang penting mereka dilengkapkan dengan didikan dan asuhan akhlak yang baik.

Anak itu merupakan cermin pada kedua ibubapanya...sebenarnya apa yang ibubpa berikan itulah yang akan di terimanya...kalau baik cara didikkannya maka baiklah yang akan ibubapa terima ...Hargailah setiap masa dan detik ketika bersama anak anak,...kerana masa tidak bisa berundur lagi..Panggil anak anak dengan gelaran yang elok elok..

Sebagai seorang ibu aku terpanggil untuk menulis entry kali ini mengenai anak anak.... kerana hati keibuan aku ini teramat sedih dan perih kerana aku tidak tertahan lagi .... kerana hampir setiap hari aku akan mendengar jeritan si ibu memaki hamun anak anak yang masih kecil.... memanggil mamggil dengan gelaran yang tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang ibu...Tahukah bagaimana rasanya bila kehilangan permata hati itu...tahukah bagaimana sakit rasanya tika rindu datang mengamit bila tidak dapat mendengar suara suara anak anak lagi....dan pada masa itu sesalan tidak berguna lagi....
Apa yang aku kongsi bersama di sini bahawa kasih sayang ibubapa tidak ada tolok bandingannya...dan buat si anak ibubapanya adalah contoh terdekat buat diri mereka

Hargailah mereka selagi  pinjaman Alitu masih bersama sama kita...dan kita sesekali luupa bahawa Dia boleh mengambil semula dari kita pada bila bila masa saje...





Puisi Buat si anak


Wahai anak anakku..
menghiasi kehidupan kami berdua 
sebagai anugerah terbesar 
yang pernah kami terima 


Hidupkuseluruhnya…. 
Wahaibuah cintaku….. 
Wahaianugerah terbesarku… 

akan kudedikasikan 
untuk kebahagiaanmu 
untuk ceriamu 
untuk dirimu dan bondamu 

apapun akan kulakukan 
untuk melindungimu 
untuk menjagamu 
untuk membibingmu 
bersama bondamu yang cantik jelita 
dan anggun mempesona 

aku akan selalu berdoa 
di siang dan malam hari 

agar kamu… 
bonda dan ayahmu ini 
kelak selalu bersama 
di surga Allah SWT yang kekal

Ummimdaza 20/10/2013(1.05pm)

Thursday, 10 October 2013

Sudah Hampir 2 Tahun Kepulangannya ~MUHAMMAD DZUHIL ABQARI~

Oktober pasti datang ...kalau dulu bulan oktober tidak membawa apa apa erti buat ku...kini tidak lagi bila saje masuk bulan oktober jantung akan berdegup kencang, hati menjadi gelisah tidak menentu...Kalau satu ketika dahulu debaran akan ku lalui ketika menanti saat saat kelahiran anak anak....tapi tidak kali ini...aku menjadi seolah olah takut untuk menghadapi tarikh keramat itu..25hb Okt...Ya tarikh keramat yang mana putra ku Muhammad Dzuhil Abqari di jemput pulang oleh Illahi...makin hampir dengan tarikh ...makin rancak kenangan kenangan terakhir ku bersamanya datang menyapa....makin kerap suara suara manja berbisik bisik ke telinga ini...Bayangannya berada di setiap pelusuk ruang rumah ini....
Tiba tiba aku jadi rindu pada suasana yang dulu...rindu pada longgokan kain bajunya, rindu pada perkakas perkakas sekolah yang sentiasa berserakkan....rindu untuk memasak makan kegemarannya...
Dan lantas pada hari ini almari baju si badadari syurga yang tersusun rapi aku selongkar dan kesemua pakaian mereka aku cium puas puas, buku buku sekolah aku baca  berkali kali tanpa jemu..dan bila rasa itu telah reda aku kembali mengumpul dan melipat kesemua  pakaian mereka... aku masak makanan kegemaran tapi aku tidak menjamahnya...
Pusara bernisan biru aku kunjung tanpa jemu...walaupun jasad telah lama terkubur namun..kenangan bersama tersayang tidak pernah dan tidak mungkin hilang....mereka tetap di hati ini sampai ke akhir hayat ku...
25hb Oktober genap 2 tahun arwah abang pergi menemui penciptanya....bahagialah sayang di Taman Syurga Nya
30hb Oktober genap 1 tahun arwah abang menyusul kedua dua cucunya...Ya Allah Kau tempatkanlah Abah bersama sama orang orang soleh di syurga Mu...

Alfatihah buat tersayang
Rindu...Ummimdaza (11/10/13....12.35am)

“Walau setinggi mana kasih sayangku, sesungguhnya Allah lebih berhak menyayangimu,Damai lah engkau disana di bawah limpahan rahmat dan kasih sayang-Nya, Sesungguhnya kami semua akan menyusulmu di kemudian hari...
Al-Fatihah buat semua muslimin dan muslimat yang telah pergi mendahului kita”

Saturday, 7 September 2013

Semoga berjaya putriku...doa yang tidak pernah putus

Hanya tinggal 2 hari saje lagi puteri ku akan menduduki peperiksaan UPSR. Aku tahu kala ini hati sedang bergelodak, fikiran tidak menentu, banya perkara yang berada di mindanya. Harapannya terlalu tinggi, dia tidak mahu mengecewakan aku dan abahnya. Dia ingin mengotakan janji janjinya pada kami…, katanya dia harapan kami, kebanggaan kami…..terharu sungguh ..

Puteriku…..
usah gusar dan usah bimbang, ummi dan dan abah akan sentiasa berada di sisimu, memberi semangat, dorangan untuk  mencapai cita cita mu…buat yang termampu oleh mu..kami akan menerima segalanya…
Ya Allah…Ya Tuhan Kami..
Iklaskan hati putri untuk mempelajari ilmu Mu,Tetapkan niat di hati nya agar apa yang dia lakukan semata mata kerana Mu. Aku mohon pada Mu Ya Allah, permudahkan dia dengan apa yang di jari oleh guru gurunya, lapangkan daddanya untuk menerangi ilmu Mu Ya Allah
Ya Allah,
Tidak lama lagi putriku ini akan meduduki peperiksaan UPSR…Aku mohon kepada Mu Ya Allah bantulah dia, lembutkanlah hatinya, peliharalah kesihatannya.Permudahkan dia dan berilah dia ketenangan ketika menjawab soalan itu nanti. Jauhilah dia dari daripada perasaan resah dan gelisah pada tika itu.
Ya Allah Ya Tuhan Kami…
Jadikan putriku pelajar yang cemerlang, yang cemerlang di dunia dan akhirat, Aku mohon pada Mu, Kau perbaikilah akhlak anakku agar mempunyai sahsiah diri yang baik, tanamlah sifat mahmudah dalam dirinya dan buanglah sifat mazmumah dalam dirinya.Jadikan dia anak penuh dengan sifat takwa dan tawaduk.
Ya Allah…
Sesungguhnya putriku ini adalah harapan aku dan suami, kami mahu dia berjaya….berikan dia taufik dan hidayah Mu yang berkekalan Ya Allah gerakkan lah hati dia untuk berada di tempat tempat yang Kau redhai dan jauhilah dia dari tempat-tempat yang Kau murkai
Ya Allah Tuhan Kami

Perkenankanlah doa doa ku ini.Hanya pada Kau sahaje tempat aku meminta…Aku merayu pada Mu kerana Kau yang maha mengkabulkan doa doa ku dan jika Kau tidak mengkabulkan doa ku ini, siapa lagi yang akan mengkabulkannya.Jika Kau tidak mendengar doa ku ini siapa lagi yang mendengarkannya.Bantulah kami sekeluarga Ya Allah,YA Rahman,Ya Rabubul Alami…




Dengan iringan doa yang tidak pernah putus
UMMIMDAZA(8/9/2013...2.35pm)

Saturday, 31 August 2013

Rindu Pada Abah Tiada Penghujungnya.....

Aku lena juga dengan berbekal sisa airmata kerinduan...dada yang tadinya sedikit sakit dek kerana menahan sebak kian sudah tidak terasa....tiba tiba aku terasa ada kelibat yang memerhatikan disebalik pintu kamar tidur ku....berdiri susuk tubuh yang amat aku rindui....berbaju melayu dan berkopiah  putih berkain pelikat biru kotak kotak. Aku bingkas bangun mendapatkan dia ....Abah !!!! aku merangkul abah sekuat hati sambil melepaskan tangisan kerinduan..., tangan ku salami dan aku cium, aku tatap wajah tanpa jemu dan ku cium bertubi tubi...dan abah mengusap ngusap lembut kepala ku......alangkah bahagianya aku kalau ianya realiti bukannya mimpi....Aku bermimpi bertemu abah pada hari ini 30. 8.2013 genap 8 bulan kembalinya abah ke rahmatullah...
Sesungguhnya ketika hayat abah masa ada...itu lah yang selalu aku laku bila rasa rindu datang bertandang mengetuk ngetuk pintu hati ku, merobek robek tangkai  jantungku.....di riba abahlah selalu aku meluahkan segala galanya dan abah akan berkata "sabarlah wok...awak seorang ibu yang bertuah, sudah ada bidadari syurga menanti di "sana" buakan seorang tapi berdua  memang sakit menanggung rindu kenikmati akan menanti di sana...belajarlah menjadi seorang ibu yang redha..sabar lah wok..." (wok adalah panggilan manja bagi orang orang Pahang).
Dan kini kata kata abah menjdai menguat semangat ku...akan ku ingat kata kata abah itu.  Sesungguhnya abah adalah penasihat yang terbaik, pendengar yang terbaik dan apa yang ada pada memanag yang terbaik...

Al Fatihah akan aku titipkan disetiap sujud pada Mu...dan aku akan sering akan ke "Pusara Bernisan Biru" di situlah akau akan melepaskan rasa rindu ku buat insan insan yang aku sayang dan aku rindui...



Rindu Abah

Disaat malam hari ku tatap bintang dan bulan yang menerangi bumi, 
disaat itu pula aku teringat akan dirimu abah,,, 
aku merindukanmu,, yang tlahh pergi 
meninggalkan ku,, untuk selama lama nya,,, 
di mana pun aku berada,, aku akan selalu mengingat mu abah,,, 
andai engkau ada menemani hari hari ku ,,. Hidup ku akan terasa lebih 
sempurna dengan ada nya dirimu abah,,, 
tapi itu semua hanya mimpi ku,,. 
Aku di sini hanya bisa berdo'a untuk mu abah,,. 
Semoga kau tenang disana,,,,. 
Aku,, anakk mu , setiap detik meridukan mu 
Rindu yang tidak penghujung nya


Anak yang sentiasa merindui..
Ummi Mdaza (30/8/2013...6am)


Sunday, 25 August 2013

Rindu....serindu rindunya....

Malam tadi aku bermimpi lagi....bermimpi akan bidadari syurga ku....adik datang berlari mendapatkan aku sambil menyuakan seluar untuk aku sarung kepada nya....Adik seterusnya mengeselkan geselkan tubuh nya dengan tubuh ku...merengek rengek manja minta dibelai...aku turuti semua kehendak adik...dan adik begitu riang sekali ...dan sebelum pergi meninggalkan aku ...adik mengucup seluruh muka ku sambil tangan kecilnya mengusap ngusap pipiku....dan aku nampak ada jernih jatuh ke pipi adik...dan sambil tersenyum manja adik bersalam dengan ku sambil mencium tangan ku...dan berlalu pergi meninggalkan aku yang masih termanggu manggu....Bila aku tersedar jam menunjukkan pukul 4.pagi...aku meraba raba pipi..masih terasa kehangatan ciuman dari adik tadi...
Alhamdulillah syukur...walau sekadar dalam mimpi....


Rindu serindu rindunya
Ummimdaza 25.8.2013...8.45 pm

Saturday, 24 August 2013

~DOA DAN HARAPAN DI ULANG TAHUN PERKAHWINAN YANG KE 22 TAHUN~24 Ogos 1991 ~24 Ogos 2013

24 Ogos 1991 bersamaan hari Sabtu ..kami telah diijab kabulkan…dan hari ini 24 Ogos bersamaan hari Sabtu genap 22 tahun kami melayari bahtera perkahwinan kami. Syukur aku panjat kehadrat Illahi kerana mempertemukan dengan suamiku…teman dikala suka duka ku, pendengar kepada setiap pemasalahan ku…memujuk tika rajukku…Suami yang terbaik mengasihi tidak pernah bertepi,Dialah perindu setia, dialah sahabat yang terbaik, penasihat yang terhandal,pembimbing terbaik..dan dialah suami yang sering mengalir airmata tanda keikhlasnya…
Walaupun sudah 22 tahun kami melayari bahtera perkahwinan dengan pelbagai rintangan…tapi kami mengharungi jua dengan sabar…dan Dia masih jua suami yang terbaik yang sentiasa sabar dengan kerenah ku. Dia tetap yang terbaik memberi dan menyediakan keperluan yang terbaik buat aku dan anak anak. Dia adalah suami yang selalu mahu mencuba menjadi imam yang terbaik buat aku dan anak-anak….akhlaknya dijaga sebaik mungkin diusahakan, disarung dengan sunnah Rasulullah
Dan pada hari ini jua….suamiku..tidak dapat membendung rasa hati yang disimpan sekelian lama….dia rindu…rindu akan suara-suara putra-putranya….rindu untuk bermain main dengan hero heronya….rindu untuk memeluk,mencium dan menggomol sang bidadari syurganya….Ya Allah Ya Tuhan…suami yang selama ini aku pandang dia seorang kuat…rupa rupanya..tewas jua dengan rasa rindu yang dipendam sekelian lama…Tuhan Ku …kau ringan beban rindu suamiku….Kau ketemukan suami dengan putra-putra kami dalam mimpi mimpinya…saban malam suamiku akan bersujud kepada Mu memohon agar diketemukan dengan bidadari bidadari syurga kami walaupun sekadar dalam mimipi…..
Suamiku….Isterimu ini akan cuba menjadi yang terbaik untuk mu…menjadi menyeri dan menanti agar sentiasa  bertemu di syurga Mu…Isterimu ini akan sentiasa mendoakan kesajahteraanmu….agar langkahmu sentiasa diterangi cahaya Illahi.
Sesungguhnya dia memang suami yang terbaik…terimakasih suami ku di atas segala kasih sayang dicurahkan dalam tempoh 22 tahun ini.Syukur Alhamdulillah


Tanda cinta kita walaupun putra putra telah dijemput pulang mendahului kita

















~DOA ULANG TAHUN PERKAHWINAN~

Ya Allah, aku bersyukur kepada Mu yang telah memanjangkan jodoh ku bersama suami ku sehingga kesaat ini. Kekalkan lah nikmat Mu ini keatas kami dan jadikan lah kami berdua suami isteri di dunia dan di akhirat.
Ya Allah, Andai Kau berkenan, limpahkanlah rasa cinta kepada kami, yang Kau jadikan pengikat rindu Rasulullah dan Khadijah Al Qubro, yang Kau jadikan mata air kasih sayang Ali bin Abi Thalib dan Fatimah Az Zahra dan yang Kau jadikan penghias keluarga Nabi-Mu yang suci.
Ya Allah, andai semua itu tak layak bagi kami, Maka cukupkanlah permohonan kami dengan redha-Mu. Jadikanlah kami suami dan istri yang saling mencintai di kala dekat, saling menjaga kehormatan dikala jauh, saling menghibur dikala duka, saling mengingatkan dikala bahagia, saling mendoakan dalam kebaikan dan ketaqwaan serta saling menyempurnakan dalam peribadatan.
Ya Allah, sempurnakanlah kebahagiaan kami dengan menjadikan perkawinan kami ini sebagai ibadah kepada-Mu dan bukti ketaatan kami kepada sunnah Rasul-Mu.
Ya Allah…indahkanlah rumah kami dengan kalimah-kalimah-Mu yang suci. Suburkanlah kami dengan keturunan yang membesarkan asma’-Mu. Penuhi kami dengan amal shaleh yang Engkau ridhai. Jadikan mereka Yaa…Allah teladan yang baik bagi manusia.
Ya Allah…damaikanlah pertengkaran di antara kami, pertautkan hati kami, dan tunjukkan kepada kami jalan-jalan keselamatan. Selamatkan kami dari kegelapan kepada cahaya. Jauhkan kami dari keburuk yang tampak dan tersembunyi.
Ya Allah…berkatilah pendengaran kami, penglihatan kami, hati kami, keturunan kami dan ampunilah kami. Jadikanlah kami termasuk golongan orang-orang mukmin.


Sayang hingga ke Jannah
UmmiMdaza (24/8/2013....2.20am)


Sunday, 4 August 2013

Hanya Dia saje yang memahami erti sebuah kerinduan...

Subhanallah maha besar Allah ...sesungguhnya saje Dia yang mengetahui apa yang tersirat dan tersurat di hati ini....hanya saje Dia yang memahami erti rindu seorang ibu...lantaran itu Kau mempertemukan aku dengan insan insan tersayang yang telah kembali rahmatillah di dalam mimpi mimpi ku. Semakin hampir ramadhan mengucapkan  selamat tinggal semakin kerap mereka datang dalam mimi mimpi ku...seolah olah ingin mengatakan bahawa mereka jua akan pulangke  Luf Mahfuz.....alam yang kekal abadi....Apa yang dapat kukatakan melainkan memanjatkan rasa syukur yang tidak terhingga di atas anugerah Mu itu. Setiap kali hadirnya sibidadari syurga dengan wajah yang riang...senyuman yang tidak prrnah lekang, manis sunguh senyuman kalian wahai putra putra ku....terubat jua sebuah kerinduan seorang ibu.....memang tidak dapat disangkal lagi mereka sememang amat bahagia berada di bawah jagaan Nya...

Kerinduan seorang yang bergelar ibu dan seorang anak yang tidah pernah padam, mendorong aku dan suami untuk sentiasa ke sini setiap hari... " Pusara Bernisan Biru" taman syurga buat insan insan tersayang...hanya doa berserta bacaan yassin dan al fatihah yang dapat aku kiriman dan utuskan...semoga roh insan insan tersayanh tenang jauh fi "alam sana"..



Alfatihah,
Yg merindui..
Ummimdaza..4/8/2023 5.30
Di Pusara Bernisan Biru...

Thursday, 11 July 2013

Ramadhan Yang Pertama~Walaupun sekadar dalam mimpi

 Mimpi…ya..aku bermimpi lagi,bermimpi bertemu bidadari bidadari syurgaku.Alhamdulillah Kau ketemukan aku dengan mereka dalam mimpi ketika umat islam menyambut Ramadhan yang pertama. (1 Ramadhan…10/7/2013)
Disebuah rumah yang besar lain cantik…semua penghuninya terdiri dari golangan kanak-kanak yang diawasi seorang wanita yang tinggi lampai dan berambut panjang mencecah ke lantai…kanak kanak berlari riang, bermain main sesama mereka…dan diantara mereka adalah kedua-dua putraku…takkala ternampak kedatangan ku si abang lantas menarik tangan si adik dan meluru kearah aku dan memeluk ku seerat-eratnya….melepaskan rindu yang sekelian lama terpendam….
Aku meminta izin daripada pengasuhnya untuk membawa pulang kedua orang putra…dia hanya mengganggukkan kepala tanda mengizinkannya…sesampai dirumah aku menjamu mereka dengan hidangan kegemaran mereka…sungguh berselera abang menikmati masakan ku sedangkan adik leka bermain main…selepas makan abang mendapatkan adik dan memegang erat tangan adik, seperti tidak mahu dilepaskan…adik akur…aku bertanya “abang nak ke mana? dah nak balik ke?...abang mengganggukkan kepala sambil tersenyum manis…”janganlah balik…. duduklah dengan ummi dah lama abang dan adik tinggalkan ummi…” rayu ku, namum abang masih tersenyum … “taknak duduk ummi dah ke?...”…abang menggelengkan kepalanya sambil tersenyum jua…
Dalam keadaan terpaksa, aku kemudiannya menghantar mereka pulang ke rumah yang besar lagi cantik tadi….sesampai saje di halaman rumah tersebut si pengasuh sudah sedia menunggu dengan senyuman yang amat manis sekali dan tangannya melambai lambai kearah kedua dua orang putra ku ..isyarat untuk masuk ke dalam rumah itu……dengan tangan yang masih berpegang erat , mereka  berlari masuk dengan riangnya ke dalam rumah yang menjadi tempat tinggal mereka…..dengan di sambut oleh pengasuh dan rakan rakan mereka…dan aku hanya mampu melihat meeka bermain main dengan riang dari kejauhan
Subhanallah Maha Besar Allah…mengertikan akan rindu seorang ibu….Kau ketemukan jua aku dengan bidadari syurga …disaat hati ini sarat menanggung beban rindu….di saat saat seluruh umat menanti bulan Ramadhan yang penuh barakhah Mu…
Terima kasih Ya Allah di atas limpah kurnia Mu…walau hanya sekadar dalam mimpi aku bersyukur…terubat jua rindu ku selama ini….Aku tahu anak-anakku berada ditempat yang paling elok,sempurna di “alam sana”…mereka di jaga dan dirawat dengan sebaik mungkin….tiada tolok bandingnya….


Salam kerinduan

Ummimdaza (10/7/2013…5.36am) 1 Ramadhan

Monday, 8 July 2013

Aku Amat Bahagia...Walau hadir Mu Hanya Seketika...Sayang Hingga Hujung Nyawa

28hb Jun 2007 merupakan hari kelahiran adik, adik dilahirkan di KMC Kuantan sama seperti kakak dan abangnya. Kelahiran adik amat dinantikan oleh kakak dan abangnya. Adik dilahirkan tepat jam 10.45 malam melalui proses pembedahan juga seperti kelahiran kakak dan abangnya jua. Cuma bezanya berat timbangan adik kurang sedikit hanya 2.75 kg. Comel, putih kemerah merahan,hidung sedikit tinggi, bermata coklat...mengikut abah barangkali....
Muhammad Dzuhil Ashroqi nama diberikan...yang bijaksana dan perkasa...mengimbas kembali saat saat bersama adik...dek kerana kuning yang terlalu tinggi di awal kelahirannya,  masuk hari ke 23 baru pusat adik terpisah...lamanya aku sudah mulai risau tapi kata doctor tidak ada apa yang perlu dibimbangkan..memang adik agak comel jika dibandingkan dengan yang lain...pernah satu ketika adik ketika dirawat di hospital aku disangkakan maid yang mengasuh adik...memang warna kulit kami agak ketara bezanya....lucu bila mengenangkan saat itu...
Adik seorang kanak kanak yang sangat keletah dan ceria...tingkahlakunya sangat menghiburkan...manja,nakal maklumlah anak bongsu ...apa saje yang dilakukan mendapat perhatian dari semua orang yang terdekatnya...kepetahan dan keramahannya boleh menambat hati sesiapa saje bila berbicara dengannya...tapi ada satu penyakit iaitu lelah, pantang salah makan atau berada persekitaran yang berhabuk....penyakit itu pasti cepat sekali datang menyapa.....dalam setahun paling kurang 1 atau 2 kali adik pasti menjadi penghuni hospital malah doctor dan misi di situ sudah mengenali adik.
Hari berganti hari adik membesar seperti kanak-kanak lain...hubungan adik dengan adik beradik memang sangat rapat apatah lagi dengan abang..apa makanan kegemaran abang sudah pasti menjadi kegemarannya jua (kuehtiaw ladna, abang panggil mee petak dalam pingggan), pakaian mesti sama, pendekata semuanya mesti sama....malam sebelum masuk tidur adik dan abang bermain main(gusti ala wwf atau ultraman)terlebih didalam bilik aku...setelah keletihan baru mereka berdua tidur....alahai anak-anak....
Dan selepas abang meninggal perangai adik sedikit berubah...adik menjadi cepat marah dan juga cepat berkecil hati..beberapa hari selepas kematian abang adik selalu mengharapkan kemalangan berlaku kepada kami sekeluarga ...”biar mati..cepat sikit jumpa ngan abang..” dan pernah sekali adik bertanya kenapa abang mati dulu...kata ku sebab abang budak baik...”adik tak baik ke ummi?”....setiap kali aku menangis mengingatkan abang adik pasti akan berkata “adik tak suka tengok ummi nangis, adikkan ada....lama kelamaan adik sudah biasa bermain sendirian sebelum tidur tetapi kadang kadang terkeluar juga dari mulutnya “hishh...bosannya..ni adik tak suka kalau takada abang...”
Awal tahun 2012 adik mulai masuk kealam persekolahan...tadika..tidak banyak kerenah...setelah pulang dari sekolah sekitar jam 3 petang adik pasti ke pejabat aku...rakan rakan sepejabat aku amat senang dengan tingkahlaku adik..omelan dan ragam adik..dan setelah habis kerja seperti biasa kita semua akan ke pusara abang, adik suka bermain main di persekitaran pusara abang, malah adik turut membawa 2 biji kereta mainan untuk bermain di situ..sesampai di rumah adik tidak terus masuk ke rumah, adik akan bermain main dengan basikal kesayangan bersama rakan- rakan sebaya...dan terkadang adik meminta duit untuk membeli aiskrim di rumah jiran ku yang dipanggil “Makcik La(Shila)...”Cik La adik nak aisrkrim yang perempuan(warna pink) satu dan yang lelaki satu(warna biru)..itulah adik....

Takkala kedengaran alunan alquran dari surau adik akan cepat-capat masuk kerumah dan terus mandi...”Ummi baju surau adik mana?(baju melayu)..adik dah lambat ni...nak gi sembahyang kat surau...adik memang rajin ke surau...malah setelah adik meninggal ada beberapa orang jemaah yang tidak dapat menahan airmata takkala mengaminkan bacaan imam..kerana pada mereka masih terngiang ngiang suara adik yang nyaring mengaminkannya.

Adik yang paling gembira bila mendapat tahu aku mengandung...”yes..adik dah nak jadi abang bestnya...” setiap hari adik bertanya “bila baby nak keluar ni..dah tak sabar nak main ngan baby”....tapi janin itu tidak betah lama dalam rahim ku...Satu hari seperti biasa selepas pulang dari kerja kami terus ke pusara abang, sebaik sampai adik berkata..”asyik asyik gi kubur abang..adik dah bosan..adik tak nak turun..” dan adik tidak turut sama ke pusara abang tinggal sendirian di dalam kereta. Rupanya adik tidak mahu turun pada hari itu kerana adik akan menjadi penghuni di situ buat selama lamanya...adik mahu bersama dengan untuk menikmati kemeriah taman syurga Allah.

Kalau sebelum ini jika aku mahu tidur adik akan menyua baju arwah abang pada ku ...akan ku peluk dan cium bagi melepaskan rasa rindu...tetapi pada malam itu..... adik tidur dengan memeluk erat baju arwah abang.....”rindu agaknya” bisik hatiku......aku biarkan saje....
Petang Jumaat adik bermain dengan cucu jiran ku yang dipanggil Adam dan dengan tidak sengaja telah menumbuk perut adik...”Adoinya sakit perut saya......susah nya saya sebab tak ada abang.... esok kita main lagi ya...bosan tau main sorang sorang” lalu adik berlari pulang...dan malam itu sekali lagi adik tidur dengan memeluk baju abang.....

Sabtu pagi...dapat berita abah dikejarkan ke hospital dan kami bergegas ke hospital, nasib baik tidak ditahan diwad dan selepas semuanya selesai, kami terus ke majlis perkahwinan di rumah Kak Sabariah...dan sebelah petangnya adik demam...demam panas dan terpaksa di masuk ke hospital “KMC”...kami hanya sempat bermalam di KMC selama 2 malam...dan bermula  dari saat itu semua berulang kembali....seolah olah megulang tayang saat saat ketika abang mahu meninggalkan kami semua...dan pada 1hb Mei 2012 sempena hari jadi abah yang  ke 46 tahun adik telah di jemput untuk bersama-sama abang bagi memeriah taman syurga Allah...di usia 4 tahun 10 bulan 3 hari

Ya Allah terima kasih di atas pinjaman mu itu kepada aku sekeluarga....walaupun hanya sesingkat itu usia putra putra ku bersama kami sekeluarga...namum tetap bahagia dengan pinjaman Mu itu...Sememang amat payah untuk aku menerima hakikat bahawa adik telahpun berada jauh “di alam sana “ bersama abang yang amat dirinduinya...aku cuba sedaya upaya untuk mencari kekuatan untuk terus bangkit...tidak pernah sesaatpun aku lupa kenangan bersama-sama mereka....
Terima kasih kerana memilih, meamanahkan dan memberi peluang  kepada kami untuk menjadi ibubapa kepada kedua dua bidadari syurga Mu.....Tidak terucap dengan kata kata betapa indah dan manis saat yang kami lalui bersama sama si bidadari syurga walau hanya sekita...Hebat sungguh ujian yang Kau turunkan buat aku sekeluarga, namum aku percaya kenikmatinya pasti menanti sebagai ganjarannya...

Tenggelam Dalam hati
Bunyi cangkul sahut-bersahutan.....
mengambus ruang yang abadi dan anakku  pun tenggelam..

Dan tangisan pun kedengaran seperti desiran angin 
menghambat tanah yang ingin pergi....
Jauh mengikutmu lalu bersatu...

Talkin yang sepi dari imam.

Menyeramkan....
Namun menenangkan....
Jiwaku yang kecelaruan.

Dengan mata terpejam dan seakan-akan tidak percaya..
Aku memeluk kakakmu, yang tak henti-henti menangis...

"Adik mana...?" 
"Adik mana...?" 
"Adik mana...?" 

Biar setegap manapun ku tahan, namun kaki ini tetap menggeletar... 
Terasa tubuh ini lemah dan longlai...
sehingga bacaanku menggigil dan terdiam..

Lalu ku lepaskan kakakmu... kerana aku tidak berdaya lagi untuk berdiri...
dan mengahadapi saat-saat ini... Saat terakhit menghantar kau pergi...
Kemudian... segalanya menjadi sepi.....sepi...dan sepi..

Aku kegelapan walaupun tidak menutup mata.
Aku hilang dalam cahaya...
Terasa setiap nafasku, sekadar satu degup...
Dan inilah airmata terpantas mengalir lagi seumur hidupku...
Menitis laju seperti air mawar yang membasahi pusaramu....

Aku menangis lagi kali ini  kerana hari ini aku betul-betul kehilanganmu.

(Copypaste)



Sayang hingga ke hujung nyawa...
UmmiMdaza 1/7/2013...10.45 pm