Thursday 11 July 2013

Ramadhan Yang Pertama~Walaupun sekadar dalam mimpi

 Mimpi…ya..aku bermimpi lagi,bermimpi bertemu bidadari bidadari syurgaku.Alhamdulillah Kau ketemukan aku dengan mereka dalam mimpi ketika umat islam menyambut Ramadhan yang pertama. (1 Ramadhan…10/7/2013)
Disebuah rumah yang besar lain cantik…semua penghuninya terdiri dari golangan kanak-kanak yang diawasi seorang wanita yang tinggi lampai dan berambut panjang mencecah ke lantai…kanak kanak berlari riang, bermain main sesama mereka…dan diantara mereka adalah kedua-dua putraku…takkala ternampak kedatangan ku si abang lantas menarik tangan si adik dan meluru kearah aku dan memeluk ku seerat-eratnya….melepaskan rindu yang sekelian lama terpendam….
Aku meminta izin daripada pengasuhnya untuk membawa pulang kedua orang putra…dia hanya mengganggukkan kepala tanda mengizinkannya…sesampai dirumah aku menjamu mereka dengan hidangan kegemaran mereka…sungguh berselera abang menikmati masakan ku sedangkan adik leka bermain main…selepas makan abang mendapatkan adik dan memegang erat tangan adik, seperti tidak mahu dilepaskan…adik akur…aku bertanya “abang nak ke mana? dah nak balik ke?...abang mengganggukkan kepala sambil tersenyum manis…”janganlah balik…. duduklah dengan ummi dah lama abang dan adik tinggalkan ummi…” rayu ku, namum abang masih tersenyum … “taknak duduk ummi dah ke?...”…abang menggelengkan kepalanya sambil tersenyum jua…
Dalam keadaan terpaksa, aku kemudiannya menghantar mereka pulang ke rumah yang besar lagi cantik tadi….sesampai saje di halaman rumah tersebut si pengasuh sudah sedia menunggu dengan senyuman yang amat manis sekali dan tangannya melambai lambai kearah kedua dua orang putra ku ..isyarat untuk masuk ke dalam rumah itu……dengan tangan yang masih berpegang erat , mereka  berlari masuk dengan riangnya ke dalam rumah yang menjadi tempat tinggal mereka…..dengan di sambut oleh pengasuh dan rakan rakan mereka…dan aku hanya mampu melihat meeka bermain main dengan riang dari kejauhan
Subhanallah Maha Besar Allah…mengertikan akan rindu seorang ibu….Kau ketemukan jua aku dengan bidadari syurga …disaat hati ini sarat menanggung beban rindu….di saat saat seluruh umat menanti bulan Ramadhan yang penuh barakhah Mu…
Terima kasih Ya Allah di atas limpah kurnia Mu…walau hanya sekadar dalam mimpi aku bersyukur…terubat jua rindu ku selama ini….Aku tahu anak-anakku berada ditempat yang paling elok,sempurna di “alam sana”…mereka di jaga dan dirawat dengan sebaik mungkin….tiada tolok bandingnya….


Salam kerinduan

Ummimdaza (10/7/2013…5.36am) 1 Ramadhan

No comments:

Post a Comment