There was an error in this gadget

Saturday, 19 October 2013

Anak ~ Harta yang paling berharga

Anak...adalah harta yang paling berharga  buat yang bergelar ibubapa. anak juga merupakan amanah dari Allah SWT untuk dijaga dan dipelihara dengan sempurna dan memastikan keselamatan didunia dan akhirat. Amanah ini akan ditanya oleh Allah di akhirat nanti, apakah kita telah menunaikan dengan sebaik baik ataupun kita mengkhianatinya Harta tidak dapat tukar nilai dengan wang ringgit ataupun segunung emas.


Mendidik anak anak bukanlah satu tugasan yang mudah. Kita sebagai ibubapa telah diamanahkan agar mendidik anak anak di bawah jagaan kita dengan penuh hikmah. Anak anak itu dilahirkan dengan tiada dosa dan kita sebagai ibubapa seharusnya mendidik mereka dengan syariat yang ditetapkan.

Anak itu umpama kain putih...
Setiap anak yang dilahirkan di atas dasar fitrah. Kita sebagai ibubapanya yang mencorak menjadikan mereka yahudi,nasrani atau majusi(hadist).Lahirnya ke dunia ini denagan keadaan masih bersih tanpa dosa serta nda. selepas itu bergantunglah pada corak didikan yang diberikan oleh ibubapa. Mahu mencorak anak menjadi orang yang beriman anak menjadi orang yang beriman dari awalnya mulanya.

Sebagai ibubapa, sudah tentu ingin melihat anak anak membesar dengan sempurna dari semua segi, namu harus diingat tahap kecerdasan pada setiap anak anak itu tidak sama. Oleh sebagai ibubapa, kita hendak menerima kelemahan dan kebaikan anak itu. Ap yang penting mereka dilengkapkan dengan didikan dan asuhan akhlak yang baik.

Anak itu merupakan cermin pada kedua ibubapanya...sebenarnya apa yang ibubpa berikan itulah yang akan di terimanya...kalau baik cara didikkannya maka baiklah yang akan ibubapa terima ...Hargailah setiap masa dan detik ketika bersama anak anak,...kerana masa tidak bisa berundur lagi..Panggil anak anak dengan gelaran yang elok elok..

Sebagai seorang ibu aku terpanggil untuk menulis entry kali ini mengenai anak anak.... kerana hati keibuan aku ini teramat sedih dan perih kerana aku tidak tertahan lagi .... kerana hampir setiap hari aku akan mendengar jeritan si ibu memaki hamun anak anak yang masih kecil.... memanggil mamggil dengan gelaran yang tidak sepatutnya keluar dari mulut seorang ibu...Tahukah bagaimana rasanya bila kehilangan permata hati itu...tahukah bagaimana sakit rasanya tika rindu datang mengamit bila tidak dapat mendengar suara suara anak anak lagi....dan pada masa itu sesalan tidak berguna lagi....
Apa yang aku kongsi bersama di sini bahawa kasih sayang ibubapa tidak ada tolok bandingannya...dan buat si anak ibubapanya adalah contoh terdekat buat diri mereka

Hargailah mereka selagi  pinjaman Alitu masih bersama sama kita...dan kita sesekali luupa bahawa Dia boleh mengambil semula dari kita pada bila bila masa saje...





Puisi Buat si anak


Wahai anak anakku..
menghiasi kehidupan kami berdua 
sebagai anugerah terbesar 
yang pernah kami terima 


Hidupkuseluruhnya…. 
Wahaibuah cintaku….. 
Wahaianugerah terbesarku… 

akan kudedikasikan 
untuk kebahagiaanmu 
untuk ceriamu 
untuk dirimu dan bondamu 

apapun akan kulakukan 
untuk melindungimu 
untuk menjagamu 
untuk membibingmu 
bersama bondamu yang cantik jelita 
dan anggun mempesona 

aku akan selalu berdoa 
di siang dan malam hari 

agar kamu… 
bonda dan ayahmu ini 
kelak selalu bersama 
di surga Allah SWT yang kekal

Ummimdaza 20/10/2013(1.05pm)