There was an error in this gadget

Thursday, 16 August 2012

Meriahkah syawal kali ini??


Hanya tinggal dua hari lagi  Syawal akan menjelang.. syukur Alhamdulillah.... Maha Besar Allah..memakbulkan doa-doa ummi di di penghujung ramadhan ini.Tiga malam berturut-turut ummi bermimpikan adik. Satu kenikmatkan dan keseronokkan  yang tidak terhingga walaupun ianya sekadar dalam mimpi.Malam pertama ummi bermimpi...adik leka bermain kereta mainan seorang diri dengan memakai baju biru dan seluar jeans..takkala adik ternampak ummi dan abah sepantas kilat adik berlari mendapatkan kami..adik naik ke atas riba abah, memeluk ,mengomol dan mencium abah semahu-mahunya begitu juga dengan abah memeluk erat adik mencium dan mengomol sepuas hatinya...terharu sungguh ummi rasakan. Malam kedua adik pulang kerumah dan bermain-main diruang tamu rumah kita, adik memakai baju melayu pink (adik panggil baju surau),ummi menyapa adik tapi Cuma membalasnya dengan senyuman dan memandang ummi dengan tidak berkedip-kedip..dan pada malam ketiga ummi bermimpi adik sakit,lesu sekali keadaan adik tapi dibibir tetap mengukirkan senyuman.
Dan hampir setiap malam ummi menitiskan air mata mengenangkan syawal yang bakal di sambut tanpa putra-putra tersayang. Lagu-lagu raya yang berkumandang tidak sedikitpun menghiburkan malah tambah memilukan hati ini. Ummi tahu putra-putra ummi sedang berbahagia dan gembira yang teramat sangat di alam “sana”...tapi memori-memori indah bersama kalian yang mengundang kerinduan...kerinduan yang kadang kala tidak dapat dikawal oleh perasaan ini....meruntuhkan semangat ini dan jua merobek-robekkan hati ini. Hanya baju-baju yang dipakai di saat terakhir kalian pengubat rindu ini. Bau badan kalian masih berbaki, menjadi teman tidur ummi, bertenggek di lengan ummi, dipeluk dan dikucup setiap masa.
Ya Allah terlalu berat bebanan rindu ini....bukan pada satu orang tapi dua orang...Ya Allah aku pohon pada mu, Engkau kurniakanlah kekuatan pada kami sekeluarga untuk menempuh syawal kali ini dan syawal yang mendatang......



Salam kerinduan
"UMMIMDZA"
17/08/12 (6.41 am)