There was an error in this gadget

Saturday, 29 September 2012

Betapa hebatnya rindu seorang Abah....


Sudah lama tidak nampak abah menangis…semalam waktu di kuburan .. kelihatan manik-manik jernih membasahi pipi abah..takkala abah mula membaca al fatihah di hadapan sepasang pusara bernisan biru.  Abah teramat-amat rindu….rindu pada putra-putranya yang berada jauh di “alam sana”. Hebatnya rindu seorang abah, agaknya mampukah rasa rindu itu dirasai oleh putra-putranya yang berada jauh di “alam sana”.Hebatnya rindu seorang abah apabila Allah sampaikan rasa rindu itu pada putra-putranya.
Dua hari ini abah bercuti…pada suatu ketika dulu kalau abah bercuti orang yang gembira adalah abang dan adik, kerana ke sekolah akan dihantar abah balik sekolah akan dijemput abah, makan tengahari dikedai bersama abah dan adik sudah pasti tidak ke rumah Ma, akan tetap bersama abah sepanjang abah bercuti. Itulah abah, abah sememang terlalu rapat dengan putra-putranya, abah amat jarang mengatakan “tidak” pada setiap permintaan putera-puteranya. Tidur abah agak awal jika di banding dahulu,  sebelum tidur abah akan bergomol dan bergurau dengan putra-putranya terlebih dahulu, hari-haripun begitu dan kadang-kadang kamu berdua tertidur di depan TV kerana keletihan..dan abah akan mengangkat putra-putranya ke kamar tidur, abang yang sudah mencecah lebih 30 kilo itu abah akan mengangkatnya. Abah akan memastikan keperluan anak-anaknya semua lengkap untuk esok harinya sebelum abah masuk tidur. Makan? Yang ini memang cukup jaga, apa sahaja diminta abah pasti dapatkannya walaupun hari sudah jauh malam, kalau ada jamuan di pejabat  dan kebetulan makanan yang dijamukan itu adalah makan kegemaran putra-putranya abah rela tidak makan kerana teringatkan putra-putranya.
Airmata abah makin deras mengalir , takkala terdengar-dengar tangis dan tawa putra-putra seolah-olah  memanggil-manggil agar terus sentiasa bersama-sama untuk menemani mereka . Namun kasih sayang seorang abah tetap menenggelamkan segala kerisauan dan segala kebuntuan yang bersarang, abah seorang kuat dan tabah satu kurnia dari Allah Yang Maha Esa.
Cukuplah sekadar ia sebuah perasaan.
Hebat bukan kepalang!!!!!!!!!!!!
Kasih seorang abah
  Rindu sangat-sangat
 UMMIMDAZA
 29/9/2012 ....10.15pm