Tuesday 12 March 2013

Bantulah Aku Belajar Menerima Ujian Dr Mu


“Ya Allah janganlah Kau bebankan kepada kami beban yang berat sebagaimana yang telah Kau bebankan kepada orang yang sebelum kami, Ya Allah jangan Kau pikul kepada kami apa yang tak sanggup kami memikulnya. Ampunlah kami dan rahmatlah kami, maka tolonglah kami” Al Baqarah:286
                Aku hamba Allah yang serba kekurangan yang sentiasa mengharapkan yang terbaik dalam hidupku. Sebagai hambanya tidak terlepas dari diuji oleh Nya setiap ketika. Hati yang lemah sering mempertikaikan kenapa “aku” dan tidak orang lain. Ya Allah alangkah tidak bersyukurnya aku sebagai hamba Mu bila mana aku mempertkaikan ujian mu terhadap ku. Sedangkan nabi lagi diuji inikan aku hanya hamba Mu yang lemah....suka atau tidak pasti ujian itu tetap akan datang....
                Hidup ini penuh dengan ujian...itulah hakikat yang tidak dapat dipisahkan. Lain orang lain pula ujiannya. Susah itu ujian senangpun satu ujian. Namum setakat mana diriku menerima ujian Mu Ya Allah......seringkali diberikan ujian akan berlinanglah airmata...Perkataan “kenapa” seringkali  terucap...kenapa aku di uji lagi...kenapa aku harus menangis lagi...kenapa dan kenapa.....Ya Allah ampunkan dosa ku hati ini menjadi kelam kerana mempertikaikan ujian dari Mu...ampun kan aku....
                Kadang aku takut  kerana ujian Mu....aku tewas dengan persoalan diri sendiri...Aku takut dek kerana terlalu bersedih dengan ujian Mu aku tidak nampak rahmat dari Mu. Ya Allah bantulah hambu Mu ini...belajar bahawa ujian Mu itu tidak sia-sia.....Ya...aku harus belajar menerima hakikat apa yang Allah uji itu tidak sia-sia...Allah tidak pernah meminggirkan sesiapapun termasuklah aku...
                Aku kena yakin bahawa Allah ada perancangan yang lebih baik buat diriku.Oleh itu harus belajar menerima setiap ujian dari Nya dengan sabar dan redha.Pasti linangan airmata ada yang terbaik dari yang Maha Esa. Memang mudah untuk menilai dan memperkatakan sesuatu, tapi amat sukar untuk melaluinya. Tidak ramai yang mampu bertahan, namum Ya Allah aku mahu menjadi hamba yang kuat dengan ujian MU. Bantulah aku.......
                Ampunlah aku
                UMMIMDAZA(13/03/13...3.30am)

No comments:

Post a Comment